Friday, December 31, 2010

2010 års lista

Årets skiva: Oavgjort mellan Facit och 2 Steg Från Paradise

Årets låt: Omöjligt att välja en ju

Årets vårlåt: Eye Travel – Every little smile

Årets artist: Annika, alltid Annika

Årets konsert: Håkan Hellström på way out west, utan tvekan

Årets missade konsert: Säkert!-konserterna i december

Årets ceremoni: Kandidatceremonin i juni

Årets plats: Uteplatsen i år igen

Årets resa: Har inte rest särskilt mycket under året så jag får nog säga trippen till stockholm i våras, även om syftet var att göra uppsatsintervjuer så var det skönt att komma bort ett tag och få ett litet avbrott i vardagen (och så blev det ju mer semester än arbete i slutändan ändå).

Årets text: Dansa, FastänÅrets TV: Mauro & Pluras kök

Årets pop-TV: PSL på festival

Årets drama-TV: Våra vänners liv

Årets video: Videon till Säkert – Fredrik

Årets britter: The Crookes

Årets vackraste: Jag vet vilken dy hon varit i

Årets röst: Anna von Hausswolff

Årets glädjepiller: När Facit landade i brevlådan

Årets fränaste grej: Att både Skilla och Anna von Hausswolff länkade till recensionerna på Klubb Perfektion-bloggen (och lite att det dök upp en länk till This Is Head-recensionen på popagandas forum)

Årets nostalgi: Rhythm is a dancer

Årets varför har jag inte lyssnat på det här tidigare: She & Him

Årets köp: Har nog inte gjort något spektakulärt köp i år men det nya durkslaget kanske

Årets klädköp: Kostymen

Årets besvikelse: Vårens havererade uppsats

Årets sportbesvikelse: Kvartsfinalförlusten i OS-hockeyn.

Årets chock: Hultsfreds konkurs

Årets post: Antagligen något paket med trevligt innehåll

Årets trängsel: Publiken på Håkankonserten på Way Out West

Årets kvällstidningsord: Dött lopp mellan dödsgyttja, terrormannen och bombresan

Årets förändring: Att en i det gamla gänget gifte sig och skaffade barn får jag nog säga

Årets åldersnoja: Att fylla 25, och så var det rätt åldersnojigt att ens gamla vänner började gifta sej och skaffa barn och sånt också

Årets åldersnoja 2: När Hives spelade låtar från första skivan på Putte och jag var den enda som kunde sjunga med.

Årets scen: Linnéscenen, way out west

Årets bok: Lokko-boxen, så sjukt fin.

Årets upptäckt: Guldfågels ostschnitzel

Årets upptäckt 2: Att det är smidigare att promenera till skolan än att åka buss

Årets råvara: Gorgonzola

Årets festival: Way Out West, i konkurrens med Putte

Årets volym: Lagom

Årets mest överdrivna epitet: Att Amanda Jenssen kallades ”soulens drottning” i Kulturkalasets program.

Årets men vänta, vad sa jag nu?: När jag fick en tygblomma av en tjej på Putte för att jag hade sett så många konserter och svarade ”det är mitt jobb”. Jag förstår fortfarande inte varken vad det kom ifrån eller vad jag menade. Varför sa jag så?

Årets återupptäckt: TV-serien Bert (fast det kanske mer var ett återseende än en återupptäckt)

Årets stördaste: Regeringens politik

Årets cover: She & Him – Ridin’ in my car

Årets märkliga, men lustiga, sammanträffande: Att jag råkade träffa någon jag kände igen på den överfulla spårvagnen ifrån festivalområdet sista kvällen på way out west.

Årets lustiga sammanträffande 2: Att Anders av en slump lyckades gratulera på födelsedagen exakt på minuten det klockslag jag föddes (01.01)

Årets sämsta timing: Att både farmor och morsan lyckades ringa just den dag då jag suttit på uteplatsen och druckit som mest vin på hela sommaren.

Årets håla: Värnamo verkade rätt trist när jag åkte igenom där med tåg så jag säger Värnamo (vilket också får mej att minnas den gamla versraden ”han svarar pinnar det må ni tro på stolfabriken i Värnamo”)

Årets fest: Har inte varit supermycket fester det här året men examensfesten i juni var trevlig

Årets öl: Vin

Årets avslutning: Och därmed basta

Annat bra 2010: Saepe Est, Nilssons bröllopsfest, bostadsbidrag, Dancing on my own, Att rätt låt för ovanlighetens skull vann ESC, Lykke Li, Teenage Fanclubs ”Baby Lee”, vintervädret, Alliansfritt Sverige, This is Head på Putte, Lou Reed i tweed, spontane Fredrik, The Event, skjuts till stationen, gratis frukost på flyget till Stockholm, ordens- och uniformsorgien på kronprinsessbröllopet, På Spåret, Oisín Cantwell, Derbysegrar, Den allierade journalisten, PSL, Grotesco, Champagne, vin i solen, uteplatsen, Bofors IK, Klubb Perfektion-bloggen, Bjurmans NHL-blogg, fina vänner, trevliga fester, Musikhjälpen, butiken där jag köpte kostymen, vitlöksbacon, Roslin, ett helt gäng artister och band som bara skulle bli tjatigt om jag rabblar upp här, och säkert en hel del till som jag missat att få med på listan

Annat dåligt 2010: Anton Abele, valresultatet, Sverigedemokraterna, regnet på Putte, bakfyllan efter Nilssons bröllopsfest, Att de inte hade kuppat in Per Bjurman på Håkans 10-årsspelning, Pär Ström, att folket som vanligt röstade fram fel vinnare i mello, Sjödell-Wiklander, uppluckrandet av pressetiken, Hoffmaestro, Fredrik Reinfeldt, resten av regeringen, ZTV:s död, vaxproppen i örat under december, en hel massa till som jag förträngt

0 Comments:

Post a Comment

<< Home