Wednesday, July 27, 2011

Fånigt

Nu när jag varit här uppe i Karlskoga ett tag har jag lagt märke till att det då och då är någon som skriver krönikor i kuriren under ett alias. Det kan jag tycka är lite fånigt. Ska man absolut skriva krönikor i en tidning är min åsikt att man ska kunna stå för det man skriver och inte gömma sej bakom ett alias. Naturligtvis finns det undantag, skriver man om väldigt känsliga ämnen eller riskerar någon form av bestraffningar eller liknande finns såklart en poäng med att skriva under pseudonymn (den aktuella skribenten skriver dock om tämligen harmlösa ämnen varför nämnda undantag inte är tillämpbart). Men som princip bör man kunna stå för det man skriver om man absolut ska bli publicerad. Annars kan man gott starta en blogg istället om man nu känner ett akut behov av att dela med sig av sina tankar, funderingar, observationer, känslor och så vidare under ett alias.
Sen kan jag tycka att det i gund och botten finns en rätt enkel tumregel alldeles oavsett om man använder sitt eget namn eller inte: kan du i någon mån inte stå för det du skriver, skriv det inte.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home