Friday, October 21, 2011

Ständigt denne Bourdieu

När jag satt och höll på med skolarbetet förut slog mej tanken att "jaha, nu sitter man här och skriver om Bourdieu igen". Det trodde jag faktiskt inte när Music & Event Management-kurserna var över att jag skulle ha anledning att återvända till honom igen. Tänk ändå, det är ju nästan så man blir lite nostalgisk. Men skämt åsido så är just Bourdieu en sån där som har följt med mer eller mindre genom hela studietiden. Även om man inte studerat just hans teorier sådär supermycket (det är egentligen bara i MM-kurserna han varit riktigt viktig) så har hans namn och begrepp dykt upp lite här och där. På så sätt tror jag det var bra att man fick bekanta sej med honom redan i den första kursen man läste. Då har man liksom haft lite koll på begrepp och så vidare när han har dykt upp senare. Man har inte behövt kolla upp vad exempelvis habitus betyder om det dykt upp oförklarat i en text, man har liksom haft ett litet försprång där.

Men att jag skrivit om Bourdieu nu utifrån lite av litteraturen från MM-kurserna visar på något sätt att sådant man läser i en kurs mycket väl kan tilämpas på en annan kurs. Och inte minst att det alltid (eller i alla fall oftast) är en bra idé att behålla all kurslitteratur, för det kan mycket väl bli så att man får användning för den igen. Själv har jag kvar varenda kursbok från varenda kurs. Det ser sjukt snyggt ut i bokhyllan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home