Thursday, July 03, 2014

57 år gamla nyheter

När jag var uppe hos farmor idag för att hämta min numera tvättade tvätt fick jag möjlighet att bläddra i ett nummer av lokaltidningen från hösten 1957. Det var klart intressant. Fanns bland annat en kort artikel om att Adenauer och påven tydligen injicerade celler från djur för att hålla sig ungdomliga och alerta trots sin aktningsvärda ålder. En sorts föregångare till våra dagars stamcellsinjektioner kan man tänka. Man fick även veta att Eisenhower skjutit upp ett åtagande på grund av en lättare förkylning, och att Erlander skjutit upp en resa till Indien (där läste jag dock bara rubriken så vad skälet till att resan sköts upp vet jag inte). Samt att det så klart fanns en hel del lkala nyheter, och såväl en radio- som tv-tablå (radiotablån var betydligt mer omfattande, TV visade bara omkring 4-5 program per dag). Dessutom fanns naturligtvis en hel del fantastiska annonser, men inget som jag kan citera ut minnet direkt.

I  tidningen fanns också en mängd bilder på nygifte brudpar, och inte mindre än två dödsannonser. Intressant med de dödsannonserna var att de två som avlidit var jämngamla (plusminus något enstaka år) med Proust respektive Kafka. Det är nästan lite hisnande att tänka på att Proust och Kafka mycket väl hade kunnat leva in på 50-talet, kanske rentav en bit på 60-talet om de inte dött relativt tidigt (i 50- respektive 40-årsåldern om jag minns rätt).

Har även fått boende under Way Out West fixat idag. Gott så.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home