Friday, April 05, 2019

Råkade visst bli en hel del hockey i det här inlägget

Haft en förhållandevis trevlig fredag. Det har egentligen inte hänt något speciellt, men det har varit en småtrevlig dag sådär i största allmänhet ändå.

Dock tog ju trevligheten slut när det där jäkla Leksand lyckades snubbla sig upp. Det var ju skit. Dels för att jag ogillar Leksand såklart och tycker det är roligt när det går på tok för dem, men också av rent BIK-egoistiska skäl. För hur man än vrider och vänder på det drar ju matcher mot Leksand mer publik än matcher mot Mora, och mer publik betyder extra pengar till BIK. Plus såklart att intresset för serien som helhet blir större när Leksand är med. Sedan tror jag att Leksands avancemang försämrar chanserna att få behålla alla de spetsspelare vi har på kontrakt för nästa säsong. Framförallt Foppa såklart som ju är därifrån, men mycket möjligt också någon av de andra. Skulle Leksand vilja ha "hem" honom är det ju nu fritt fram för dem att plocka vilka spelare de vill från allsvenskan, vilket det ju inte hade varit om de inte gått upp. Så ja, det finns många skäl till att jag svär över att Leksand tog sig upp.
Men ska man se det positivt så blir det ju ett lag mindre att konkurrera med i den tabelltopp jag hoppas BIK kommer tillhöra nästa säsong. För nej, jag tror inte att Mora kommer bli ett topplag direkt. Rimligtvis blir de likt Karlskrona i år ett lag för mitten. Brukar oftast bli så för lagen som åker ur. Min känsla har annars varit att BIK och Leksand skulle bli etta och tvåa nästa säsong, men så blir det ju inte nu. Dessutom är jag osäker på om BIK kommer vara ett lag för topp två med tanke på gänget spelare som blev klart lämnar idag. Typ halva backuppsättningen plus Lindström.
Lundegård hade jag nog mer eller mindre räknat som förlorad. Tror att han kommer spela i SHL till hösten. Att tappa Blidstrand känns dock tungt. Framförallt senare delen av säsongen var han grymt bra, och det hade varit mumma att lyckas förlänga med honom. Dock inte superförvånad att han lämnar ändå. Dels bör priset ha gått upp rätt rejält, dels bör han ha dragit till sig intresse från ett gäng andra (större) klubbar. Min spontana gissning är att han hamnar i AIK till slut, han är ju trots allt AIK:are i grunden. Men trist att han försvinner. Vad man hört har han varit en tillgång även vid sidan av isen.
Att Aronsson och Lindström lämnar/inte får förlängt tycker jag personligen är tråkigt. Lindström är funktionell och användbar i de flesta roller och spelformer, och Aronsson visade att han har rejäl potential när han kom in i fjol även om han kanske inte riktigt fått ut det i år. Dock förhållandevis väntat att de inte blir kvar. Det kändes på förhand som att de skulle kunna få flytta på sig för att skapa utrymme för förändringar i truppen.
Det som förvånar mest är dock Lang. Visst att han varit skadad nästan hela den här säsongen, men han är i grunden grymt bra och nyttig i defensiven, och han har varit här sedan J18 och känns BIK:are rakt igenom. Nu är det ju visserligen fullt möjligt att den skada han har (vad det nu är) är av sådan art att han sannolikt inte kommer spela nästa säsong eller rentav att karriären är i fara, men i så fall tycker jag att det borde kunnat kommuniceras på ett bättre och snyggare sätt än att helt okommenterat klumpa ihop det i ett "de här lämnar BIK"-meddelande. Så ja, jag vet inte. Den spontana känslan är dock att jag inte riktigt gillar att Lang inte får nytt kontrakt. Skulle kännas jävligt konstigt att se honom skrinna ut i något annat lags tröja.

Nåväl, med tanke på tappen av Lundegård och Blidstrand (och Lang) bör det komma in något av rejäl klass för att det ska kännas som läge för absolut toppstrid till vintern. Vågar påstå att det är våra två starkaste defensiva pjäser som försvinner där, och det måste ersättas på något vis. Denne Roos det pratats om, jag vet inte, det är säkert inga fel på honom men vi skulle behöva få in något förhållandevis etablerat som känns tryggt och rejält från första stund.

På tal om BIK:s kommunikation förresten så tycker jag det var riktigt rappt och bra agerat hur de gick ut och dementerade ryktena om Foppa som uppstod under dagen. Där ska de ansvariga ha en rejäl eloge för hur de handskades med vad som hade kunnat bli ett störningsmoment.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home