Sunday, July 13, 2008

För tio år sedan

För exakt tio år sedan idag var jag i Paris. Jag och resten av familjen hade anlänt dit på morgonen efter att ha åkt tåg en hel dag och en hel natt. Det första vi gjrode när vi kom dit var att äta frukost, varm choklad och någon smörgås vill jag minnas att det blev. Det var första gången jag var i Paris.
Vi spenderade dagen i Paris och när kvällen kom drog vi oss tillbaka till vårt hotell, Holiday Inn Bastille. Jag gillade det hotellet, det var så där härligt elegant liksom. Jag minns att vi på kvällen satt i öppningen till den lilla balkong som fanns i ett av rummen (vi fick inte plats i samma rum alla fyra) och jag och min syster drack läsk och åt chips, våra föräldrar drack vin. Det var en härlig kväll. Så för exakt tio år sedan (på klockslaget) satt jag i dörren till en fransk balkong i centrala Paris, jag minns det så exakt att det känns som det har gått mindre än tio år.
Jag minns också att jag tidigare under kvällen hade tagit en dusch och somnat i badkaret. Det var så vitt jag vet första, men inte sista gången jag somande i ett badkar.
Dagen efter checkade vi ut från hotellet och åkte ut till disneyland en bit utanför Paris. Där stannade vi i ett par dagar och sedan gick färden vidare ut i europa. Vi besökte Cannes, åkte upp en sväng i Schweiz och Österrike, åkte till Prag och Budapest och runt en del i Tyskland. Under resan träffade vi på karaktärer som Luftkuddemanen, Arne Kofot, övernitiska biljettkontrollanter i Budapests tunnelbana, fru Svobodova och många fler. Det var en härlig resa.

Men vänta nu, kanske du tänker, vad då för resa? Det ska jag tala om för dej. Sommaren 1998 åkte vi på en familjetågluff genom Europa. Vi satte oss på bussen till Degerfors den tolfte juli och i Degerfors satte vi oss på tåget. Vi hade bestämt att vi skulle inleda resan med ett besök i Paris och ett par dagar på euro disney och så långt var både tågbiljetter och hotellrum bokade. När vi lämnade Paris började äventyret på riktigt. Det är som sagt tio år sedan nu och det har hänt mycket sedan dess, men fortfarande är sommaren 1998 en av dom absolut bästa sommrar jag någonsin upplevt. Det kändes som ett gigantisk äventyr där i brytpunkten mellan barndom och ungdom och det var fantastiskt. Den enda semesterresa som kan konkurrera är den vi gjorde två år senare när vi ännu en gång kände suget att ge oss ut på Europas järnvägar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home