Friday, March 13, 2009

Telefonkiosker

Frångick faktiskt den där shoppinglistan lite förut, köpte nämligen ett par gorbys också.
Något som slog mej när jag var och handlade var dock att telefonkioskerna verkar vara på väg tillbaka. Man har ju sett allt färre dom senaste åren och det har väl känts som det mest bara var en tidsfråga innan dom sista plockas bort, som att telefonkiosken var dödsdömd. Men sen jag flyttade hit har jag sett fler och fler nybyggda telefonkiosker, och när jag var och handlade var det en precis utanför affären som var så nybyggd att dom inte ens hade hunnit installera telefonen i den (den bör ha byggts under veckan för när jag var där i söndags stod ingen telefonkiosk där).
Man kan undra varför teleofnkioskerna börjar komma tillbaka just nu. Jag personligen ahr svårt att förstå varför, det lär ju knappast vara så att behovet av telefonkiosker helt plötsligt har blivit större. Men jag funderar på om det kan ha att göra med att dom telefonkiosker som byggs nu innehåler en stor reklamtavla (en sån som brukar finnas i busskurer), att det helt enkelt finns ekonomiska motiv bakom det hela. Fast om det är så det ligger till verkar dte ju nästan lite onödigt att bygga en telefonkiosk, vore ju smidiagre att helt enkelt bara ställa upp en reklamtavla. Fast man skulle i och för sej kunna tänka sej att det är lättare att få tillstånd för att bygga en telefoniosk än en reklamtavla.

Oavsett anledning känns det dock som en rätt oväntad comeback. Nu för tiden när dom allra flesta har mobiltelefoner kan man ju undra om det verkligen finns ett behov av telefonkiosker. Men tänk, kanske kommer telefonkioskernas återuppståndelse att leda till att gamla tv4-programmet "på rymmen" kommer tillbaka. Vilken nostalgi-tv det skulle bli.

Men är det någon mer än jag som lagt märke till detta eller är det bara här i Kalmar telefonkioskerna ser ut att göra comeback i stadsbilden?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home