Saturday, March 06, 2010

Årets svåraste tips

Andra chansen alltså. Fruktansvärt svårtippat. Känns som att alla åtta har en någotsånär rimlig chans att ta sej vidare, så egentligen skulle jag vilja helgardera. Jag har våndats något oerhört men nu har jag ändå kommit fram till ett tips. Vi tar det duell för duell.

I den första duellen möts Pain of Salvation och Pernilla Wahlgren. Känns som att båda dom två kan vinna och det blir nog jämnt men jag tippar att Pernilla Wahlgren tar det till slut. Man ska förvisso aldrig räkna bort hårdrocksband i dom här sammanhangen men jag tror att PoS übertrista låt är lite för händelselös för att ta sej vidare i duellformatet.

I dne andra duellen, mellan Pauline och Crucified Barbara, är det också fruktansvärt svårtippat, Pauline har kvällens bästa låt och Crucified Barbara spelar som bekant hårdrocksmusik och som jag nämnde tidigare är hårdrocksmusik alltid farligt i den här tävlingen. Jag hoppas således på Pauline men jag tippar ändå att Crucified Barbara går vidare, just eftersom folket har den fula ovanan att rösta på hårdrock.

Duell nummer tre är även den svårtippad. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän mot Neo, gammalt mot ungt, svensktoppsfolk mot disco. Tror att Neo tar det.

Och så den fjärde duellen, fruktansvärt svårtippad även den. Förvisso har Alcazar betydligt lägre odds än Jessica Andersson och fick ganska mycket mer röster i Aftonbladets omröstning men det är ändå väldigt väldigt ovisst hur det går i mina ögon. Jessicas ballad ska inte underskattas och i slutändan tror jag det kan bli väldigt jämnt. Så hur tippar jag då? Har pendlat fram och tillbaka hela dan och har egentligen inta kunnat bestämma mej men till sist lät jag någon sorts logik avgöra och då tar sej Alcazar vidare eftersom det redan är rätt många ballader i final. Så efter mycken vånda och trots att jag tror det blir jämnare än det kan verka på pappret säger jag alltså Alcazar här.

Det ger oss alltså semifinalerna Pernilla Wahlgren vs Crucified Barbara och Neo vs Alcazar. Den första tippar jag att Crucified Barbara tar hem. Inte så mycket att orda om utan det baserar jag helt på att hårdrocksband av någon outgrundlig anledning alltid får mycket röster.
Den andra semifinalen är svårare. Det blir en rejäl holmgång där mellan Neo och Alcazar. Kan sluta precis hur som helst men jag tippar på Neo, han verkar ha blivit poppis ute i stugorna. Så Crucified Barbara och Neo till globen alltså.
Men som sagt, egentligen skulle jag vilja helgardera och det kan lika gärna sluta med att jag inte får ett enda rätt. Och bara ett enda fel i kvartsfinalerna kan ju ha rätt stor påverkan på semifinalerna och så vidare. Så en helgardering hade som sagt inte känts fel, fast det är ju lite fuskigt så jag står fast vid mitt tips, CB och Neo till finalen (även om jag personligen hoppas lite på Pauline, som jag nämnde tidigare tycker jag hon har kvällens bästa låt).
Nu får vi strax se hur det går.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home