Saturday, March 13, 2010

Finalkväll!

Final ikväll alltså. Jag kommer inte tippa finalen. Det brukar jag ju inte göra (även om jag faktiskt glömt det exakta skälet till varför jag inte gör det) och så inte heller i år alltså. Men som vanligt kommer här några tankar om kvällens final.
Jag håller på Salem Al Fakir. Han har den överlägset bästa låten (rentav den enda bra låten) och dessutom den ende i startfältet jag tror skulle placera sej hyfsat i Oslo faktiskt. Alla andra bidrag känns liksom som att dom som bäst skulle hamna någonstans i mitten. Vinner inte Salem har jag ingen andrafavorit direkt utan det är Salem eller ingenting i stort sett. Bakom honom känns det rätt tunt och slätstruket.
Många gillar Anna Bergendahl men det bidraget förstår jag inte alls grejen med, en aptråkig, slätstruken och i mina öron rätt halvdålig låt liksom. Jag skulle inte bli förvånad om hon vinner i och med att hon verkar populär bland folket men jag hoppas att hon inte gör det. Tror inte hon skulle ha någon större chans i esc heller då det redan är rätt många ballader som är klara för Oslo. Så ur den synvinkeln vore det nog rätt dumt att skicka Bergendahl.
Dom andra bidragen finns inte så mycket att säga om utan det är rätt slätstruket överlag. Andreas Johnson, Darin och Jessica Andersson har sjukt trist ballader. Peter Jöback utmärker sej någotsånär positivt, jag tror inte vi han kommer ha med segern att göra men skulle vi skicka en ballad (vilket jag av tidigare angivna skäl tror vore ett misstag) vore han det klart bästa alternativet. Olas låt är mest bara slätstruken och inget jag orkar ägna någon energi överhuvudtaget.
Det finns dock några stycken som jag verkligen verkligen hoppas inte vinner. Pernilla Wahlgrens låt vore pinsamt att skicka till esc och dessutom har jag sjukt för henne överhuvudtaget (hon är årets Perrelli typ). Timoteij vore också snudd på pinsamt att skicka, den känsn mer som något typ Turkiet eller något skumt östland skulle skicka. Men framförallt hoppas jag det går dåligt för Eric Saade. Tål inte ungen och hans falska leende. Det är nog den artist jag har allra svårast för av alla i kvällens startfält.
Överlag tycker jag alltså att det känns rätt slätstruket och tråkigt, med Salem Al Fakir so mundantag, hans låt kan jag nog gilla även utanför tävlingen. Hade nog också gärna sett att någon av dom sega balladerna hade bytts ut mot något annat, Anders Ekborgs närmast bisarra och extremt ostiga extra allt-burgare hade exempelvis livat upp tillställningen lite. Han hade kunant bli årets Christer Sjögren.

I slutänden kommer det ngo stå mellan Salem, Bergendahl och antingen Darin eller Timoteij. Hoppas hoppas Salem tar det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home