Saturday, January 22, 2011

P3 Guld

Precis som på Grammis fick Robyn för många priser. Årets var helt rätt att hon fick, sett till vad som var nominerat så var Dancing On My Own överlägsen. Däremot skulle hon inte ha fått årets artist och definitivt inte Guldmicken. Guldmicken var i mina ögon så gott som reserverad för Håkan. Bara konserten han gjorde på Way Out West borde ha garranterat en förkrossande seger i den omröstningen.
Kvällens stora skandal är dock att Tove Styrke vann priset som årets nykomling. Den utnämningen devalverar värdet av P3 Guld något fruktansvärt. Tidigare har jag upplevt det som att även om P3 Guld varit ett pris som röstats fram av folket så är det ändå mest människor med ett genuint musikintresse som har röstat, det gar på något sätt varit vårt pris. Att priset för årets nykomling gick till Tove Styrke tyder dock på att den så kallade idolgenerationen (den som tidigare briljerat genom att ge en Grammis för årets låt till EMD) påbörjat ett övertagande även av P3 Guld. Det är djupt oroande och något som, som sagt, devalverar P3 Gulds värde och betydelse. Nu ska man inte dra för stora växlar av ett enda resultat men det är ett första tecken. Ett första tecken på en utveckling jag vill undvika. Jag hoppas att P3 Guld även i fortsättningen ska belöna bra grejer framför det som råkar vara mest populärt för tillfället. Tove Styrke var inte den bästa nykomlingen i år, det tror jag alla som kan något om musik håller med mig om, Tove Styrke vann för att hon var den av de nominerade som den så kallade breda allmänheten var mest bekant med. Det är djupt beklagligt.

Usch vad gnällig jag låter nu. Det fanns ju en hel del positivt med galan också (och då menar jag inte bara att både Hoffmaestro och Swedish House Mafia blev utan priser). Att This is Head vann årets pop var en trevlig överraskning. Trodde faktiskt Radio Dept. skulle ta hem den men kul att juryn (för er som inte känner till det så delas genrepriserna ut av en jury) valde att överraska där, This is Head är definitivt värdiga vinnare där.
Lite tråkigt att Anna von Hausswolff gått lottlös både från Grammis och P3 Guld, Singing From the Grave var ju en av årets allra bästa skivor och borde verkligen ha fått något pris. Men fortsätter hon att leverera som hon gjort i år så är jag övertygad om att hon kommer ta hem massor av priser vad det lider.

PS. Det här inlägget publiceras också på Klubb Perfektion-bloggen DS.

4 Comments:

Anonymous Erik said...

Du är allt bra trångsynt om du inte kan lyfta blicken över vem som har och inte har varit med i Idol. Att ens nämna Tove Styrke i samma mening som EMD är ju ett helgerån.
Tove Styrke har goda chanser att bli mycket mycket stor, det tycks de flesta som kan nåt om musik vara överens om.

12:16 AM  
Blogger Nicklas R said...

Jag kan hålla med om att det föreligger viss skillnad mellan EMD och Tove Styrke. Att EMD nämndes var mest som ett illustrativt exempel och att de vann den där Grammisen var naturligtvis en långt mycet större skandal än Tove Styrkes seger idag.
Men som jag skrev i inlägget du kommenterat så ser jag Toves seger som ett tecken på att nämnda grupp av röstande börjar ta sig in även på P3 Guld. Det är framförallt det som är oroande och vad som devalverar prisets anseende. Det pekar helt enkelt på en utveckling mot att popularitet, igenkänning och antal radiospelningar blir viktigare än musiken. Det bör vara musiken artisten skapar som bör ligga till grund för priser.
Hur "stor" en artist eventuellt kan bli är totalt ointressant i sammanhanget. Skulle du exempelvis säga att Britney är bättre än Håkan Hellström? Britney är ju onekligen större internationellt än vad Håkan är.

Att jag sedan utifrån min personliga smak inte tycker att Tove Styrke är en värdig vinnare sett till konkurrensen eller vad hon uträttat är en annan femma.

Och om jag är trångsynt? Det är möjligt, men jag föredrar nog popelitistisk i så fall.

1:31 AM  
Anonymous Erik said...

Alla storsäljande artister är givetvis inte bra artister. Britney och EMD är exempel på det. Å andra sidan är Robyn och Håkan artister som även en popelitist tycks kunna uppskatta, trots att de både säljer skivor och spelas i radio.
Det är när du med automatik likställer ett idolförflutet med skräp som din elitism framstår som fördomsfull.

Under tiden sprids Tove Styrkes musik via Twitter och bloggar över världen, till människor som inte har påverkats åt något håll av hennes idoldeltagande.

3:09 PM  
Blogger Nicklas R said...

Hur mycket det twittras och bloggas om Tove Styrke är totalt irrelevant i sammanhanget. Poängen är att hon inte borde vunnit priset som årets nykomling och att hon gjorde det beror på att hon är mer välkänd i de breda folklagren än de andra nominerade.
Att det var det som gav henne priset snarare än de nominerade artisternas musik bör nog även kunna hålla med om.

Och nej jag är inte så inskränkt att jag inte tror att människor som har varit med i idol kan göra intressanta grejer. Hittills har det dock aldrig hänt så vitt jag vet.
Men bara för att klargöra, Tove Styrke är inte dålig för att hon varit med i idol, hon gör helt enkelt bara ointressant musik.

Men eftersom du verkar vara ett fan av henne får du gärna förklara vad det är som gör henne så bra och varför du anser att hon var en värdig vinnare av priset.

7:50 PM  

Post a Comment

<< Home