Wednesday, April 06, 2011

Tummen ner för nya sedelmotiven

Ska väl nämna något om dom nya sedlarna kanske, eller snarare valet av personer eftersom själva utformningen av sedlarna inte är klart ännu. Jag gillar det inte. Till att börja med ser jag inte riktigt poängen i att byta ut redan existerande sedlar mot nya, okej att det införs en 200-lapp och som därför behöver prydas av någon ny men varför byta motiv på resten av sedlarna, dom är väl bra som dom är? För det andra tycker jag valet på vilka som ska pryda sedlarna är rätt dåligt.
Att vi har Gustav Vasa på 1000-lappen kännes liksom jäkligt passande. Det är den största sedeln (=den största äran) och Gustav Vasa är trots allt det närmsta vi har en så kallad landsfader, en jäkligt viktig historisk person. Sen tycker jag rent generellt att det är idiotiskt att ha 1900-talsmänniskor på sedlarna, jag tycker det ska vara historiskt framstående personer och riktigt där tycker jag varken Astrid Lindgren, Evert Taube eller Birgit Nilsson är (än i alla fall). Att ha ”moderna” människor på sedlarna är sånt som så att säga nya länder kan syssla med. Om det nu absolut ska bytas personer på sedlarna tycker jag gott att både Gustav III och Gustav II Adolf kunde fått varsin, och Alfred Nobel och Anders Celsius kunde fått göra upp om att pryda en. Och kanske också Karl X Gustav borde få en. Skulle man av någon anledning vilja hålla sej borta från gamla kungar så känns väl Axel von Fersen som hyfsat alternativ. Mycket gubbar där känner jag men det kunde man väga upp med exempelvis Heliga Birgitta och ett par riktigt framstående kvinnor genom historien till (är lite för trött för att komma på fler namn just nu, kvinnorna har ju dessvärre fått spela en rätt undanskymd roll genom historien).
Och som ni märker så är jag rätt förtjust i att ha gamla historiska personer på sedlar. Haha, bad konservativ jag verkar nu. Fast det är jag inte egentligen, jag tycker bara att den där typen av moderna personer är lite tråkiga. Gamla historiska personer är ju mer spännande liksom. Sen kan jag tycka att just valet av Astrid Lindgren på 20-lappen inte är annat än ren och skär populism men det är ju jag det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home