Friday, December 30, 2011

Den stora årslistan (facit till 2011)

Årets skiva: Wounded Rhymes

Årets låt: Bedroom Eyes

Årets vårlåt: Arlette Zola – Je suis folle de tant t’aimer

Årets artist: Lykke Li

Årets konsert: Peter Bjorn and John var så bra att jag var tvungen att spontanköpa t-shirten

Årets missade konsert: Pulp, och Säkert!

Årets samlingsskiva: C’est chic! French Girls Singers of the 1960’s (okej den kom egentligen 2010 men jag köpte det inte förrän i år)

Årets plats: Längst fram

Årets teater: Othello

Årets resa: Hultsfred 5/12 (har inte rest så mycket i år)

Årets text: Waiting for Kirsten

Årets titel: Holdin’ on to black metal

Årets TV: På Spåret

Årets pop-TV: Tack för musiken (mest avsnittet med Annika)

Årets drama-TV: Homeland

Årets mat-TV: Pluras kök

Årets norska TV: Nissene over skog og hei

Årets omslag: Bob Hunds ”Det överexponerande gömstället”, bästa omslaget någonsin!

Årets skägg: Mitt skägg

Årets vackraste: Stråkarna i Je Ne Sais Pas Ce Que Je Veux

Årets stråkar: Se föregående

Årets 40-tal: Vi grejar fem poäng

Årets röst: Svante Thuresson

Årets glädjepiller: Se årets vårlåt

Årets fränaste grej: Att jag gjorde en så grym opponering att läraren knappt hade något att tillägga

Årets nostalgi: Klippet från Utterbäck jag såg på CTV Play

Årets repris: NileCity

Årets köp: Lykke Li-paketet

Årets klädköp: Peter Bjorn and John-tröjan

Årets besvikelse: Att jag missade Way Out West

Årets sportbesvikelse: Finalen i Hockey-VM

Årets mest oväntade: Att jag varit på Palace (fler än en gång dessutom)

Årets chock: Putteflytten

Årets post: Från Franska Polynesien

Årets lunch: Bröd

Årets poesipop: Loneys Dear – D Major

Årets mat: Gorgonzolapastan på Ernesto

Årets stelbenta byråkrati: Att CSN inte ville ge mig pengar jag egentligen borde ha rätt till

Årets kvällstidningsord: Vrålonanist

Årets den här borde ha vunnit melodifestivalen: Le Kid – Oh My God

Årets bad: I havet i början av november

Årets popklubb: Popidyll

Årets förändring: Magisterstudier (okej det är ingen större förändring men ändå)

Årets det här kommer breaka rejält nästa år: Amanda Mair

Årets åldersnoja: Att jag är äldst i klassen

Årets åldersnoja 2: Att jag läste ihop med 90-talister under våren

Årets julmust: Nygårdas bourbonfatslagrade

Årets förälskelse: Högstadieförälskelse

Årets bok: Ja till liv

Årets upptäckt: Att det ligger en damm mer eller mindre precis runt knuten

Årets råvara: Gorgonzola

Årets festival: Putte i Parken var den enda festival jag besökte i år så jag kan inte säga något annat än PIP

Årets volym: Ganska lagom

Årets pendling: Åkandet till Pukeberg under hösten

Årets återupptäckt: Kulturnyheterna

Årets stördaste: Onödiga och korkade privatiseringar av offentlig verksamhet

Årets stördaste 2: Reinfeldts osmakliga skämtande om finanskrisen (ni vet ”Men jag och Anders Borg hade det bra…”)

Årets stördaste 3: Går inte riktigt att komma runt Breivik

Årets cover: Svante Thuresson – Columbus

Årets märkliga, men lustiga, sammanträffande: Har varit några stycken, men att ”Young Folks” dök upp som första låt när jag satte ipoden på shuffle på tåget när vi tidigare under dagen hade pratat lite om just den låten var ett lustigt sammanträffande.

Årets sämsta timing: Måste väl nästan säga Estland som blev med ruro under året (sen kan jag tycka att det alltid är dålig timing att bli med euro men just i år är det ju exceptionellt dålig timing)

Årets märkligaste sägning:Vissa ropar på visioner, jag vill varna för det” (Fredrik Reinfeldt), alltså är inte visioner hela poängen med politik?

Årets håla: Nybro

Årets fest: Kan omöjligt välja ut en

Årets öl: Rysk öl

Annat bra 2011: Kaninerna på banvallen, hon den snygga konduktörskan, Alliansfritt Sverige, att gävlebocke brann igen (även om det var lite i tidigaste laget), SLÄH!, The Crookes, alla härliga människor jag träffat och lärt känna, uppsatserna som blivit färdiga, massa VG:n, åka gratis på stadsbussen, Bofors höstsäsong, astronomiforumet på Flashback, Mattias Alkberg, vin i solen såklart, Hultsfreds återuppståndelse, Aftonbladets ledarblogg, PSL, SVT Play, 40-talsfilm, Sonic, Filter, svenskt Nobelpris, första klass på tåg, Those Dancing Days på PIP, Sten & Stanleys Daddy Cool, 300 miljarder andra grejer som jag kommer komma på så fort jag publicerat den här listan.

Annat dåligt 2011: Eric Saade, Alliansen, att min låtönskning under musikhjälpen inte spelades i år heller, Jan Björklund, Sverigedemokraterna, mediedrev om struntsaker, vaxproppar, Reinfeldt och Borg, Arvikas kollaps, Saabs konkurs, sänkt restaurangmoms, massarbetslösheten, vårdskandalerna, den kristna högern, den alldeles vanliga högern, jobbiga människor, 301 miljarder andra grejer som jag kommer komma på så fort jag publicerat den här listan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home