Sunday, August 12, 2012

Tvåla dit de jävlarna

OS-final i handboll mot Frankrike i eftermiddag. Det får mig att minnas två saker. Två besvikelser.
Dels den bittra förlusten i OS-finalen 2000. Den gången jag satt framför tv:n på mitt rum och viftade med en svenska flagga och sedan skrek rakt ut av besvikelse när matchen var över. Men allra mest minns jag en annan bitter förlust. En VM-final mot just Frankrike åren kring millenieskiftet, tror jag gick i nian så skulle tippa på 2001. En jämn historia som Sverige till slut förlorade knappt. Det var matchen som resulterade i att den följande skolveckan inleddes med att Nariman skrek "Peter Gentzel suger getpung" högt i korridoren på måndagsmorgonen. Vet inte varför just den matchen satt sig så hårt i minnet, men sedan dess har Frankrike varit något av en hat- och skräckmotståndare i handboll. Vore så förbannat skönt med en revansch ikväll, att tvåla dit de jävlarna, och att äntligen ta det där OS-guldet som var så nära tre OS i rad.
Fast med tanke på hur OS varit hittills lär väl Sverige skjuta i stolpen i slutsekunderna och förlora med uddamålet...

På tal om något helt annat är det i skrivande stund väldans fint väder. Kan alltså bli lite uteplats idag. Har dock en del annat som måste göras först, men låt oss hoppas att vädret håller i sig och att inte klockan rinner iväg.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home