Wednesday, June 26, 2013

Mot sängen

Man kanske skulle gå och lägga sig. Lägga mig och somna till regnsmattret mot fönstret. Har inte så mycket annat för mig. I morgon är det, för er som till äventyrs inte känner till det, onsdag. Ska nog ägna åtminstone en stund av onsdagen åt att spela det där gamla andra världskrigetstrategispelet jag spelar ibland när jag är här i stan. Däremot ska jag inte läsa i den tjocka boken, för den läste jag ut i dag. Den var bra. Kommer lätt läsa uppföljaren när den kommer som pocket.

För övrigt slog det mig förut att de där jordgubbsförsäljarna jag nämnde tidigare kan fungera som ett utmärkt exempel på hur procentsatser och siffror kan användas fö att påverka ett budskap. Den billigare försäljaren var 33 % billigare än den dyrare, men samtidigt var den dyrare försäljaren 50 % dyrare än den billigare. Det exemplet kan ju ni som håller på att skriva matteläroböcker för mellanstadiet använda hejdlöst om ni vill, det bjuder jag på helt utan kostnad.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home