Sunday, August 09, 2015

Ibland behöver man bli påmind om att man är googlingsbar

Måste berätta vad som hände igår kväll. En av mina grannar spelade hög musik igen. Det händer någon gång ibland, och jag brukar twittra lite gnälligt om det, särskilt eftersom musikvalet inte riktigt faller mig på läppen om man säger så. Till stor del är väl gnällandet koketterande, och det har blivit en liten fin följetång sådär på min twitter. Hur som helst, igår spelade alltså grannen högt igen (för andra kvällen i rad bör påpekas) och min vana trogen skrev jag någon halvsyrlig tweet om det (även det för andra kvällen i rad).

Strax före midnatt tror jag klockan var ringer det på dörren. Visade sig att antingen grannen eller någon i hennes sällskap sett mina tweets, och nu ringde hon på och frågade om jag, då jag haft synpunkter på låtvalet, hade någon låtönskning. Jag blev inte så lite paff kan jag säga. Inte direkt vad man förväntar sig. Men roligt gjort. Det är så koketterande gnällgubbar såsom jag själv uppenbarligen är ibland ska tas.

Jag önskade dock ingen låt utan påpekade att jag för ganska exakt ett år sedan var en hårsmån ifrån att få varning/böter för att vi spelade för högt efter klockan 23, och att det därför kanske kunde vara bra om de inte spelade så det hördes in till mig. Fast det lyssnade de uppenbarligen inte på. Det fortsatte spela lika högt, om inte högre, fram till kanske halv ett-tiden eller så. Spela på ni, tänkte jag, jag var ju ändå uppe, men ni ska nog vara glada att förre ordföranden inte bor kvar. Det var han som kom och jiddrade med oss förra sommaren när vi spelade för högt, och ända tills vi lyckades beveka honom med vin och glänsande med akademiska titlar var han tämligen kompromisslös.

Visst skulle man i ett större perspektiv kunna ifrågasätta om det verkligen är jag som skriver lite småsyrliga tweets som ska ställas till svars (i brist på bättre uttryck), när det är grannen som jämförelsevis sent på kvällen spelar så högt att jag hör låtarna lika prickfritt i min lägenhet som om jag hade haft radion på i köket. Men som sagt, jag tycker att det var roligt gjort. Så all heder till grannen för det liksom.

Nåväl, om vi vänder blickarna till idag så har det varit en lugn dag och kväll. Har inte gjort något särskilt egentligen. Vardagsgrejer, skrivit lite grann, läst, druckit ett till glas av det goda Alsacevinet, tittat på Akuten. Varken mer eller mindre egentligen. Har varit en skön söndag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home