Thursday, April 06, 2017

Fönsteröppning

Hjälpte farmor att putsa fönster idag. Eller rättare sagt med att öppna fönstren så att hon kunde putsa dem. Sedan hon fick nya fönster för ett tag sedan tycker hon att de är så svåra och otäcka att öppna att hon inte klarar det själv. Och med det sprack min ambition att hålla mig ifrån sötsaker fram till påsk (obs! inte av någon sorts töntiga fasteskäl, utan för att det blev rätt mycket sötsaker en period kring månadsskiftet februari-mars och jag vet med mig att jag sannolikt kommer trycka i mig avsevärda mängder godis till påsk). Ganska rejält dessutom. Det går ju som bekant inte att besöka farmor utan att det ska fikas, så det blev både en bakelse och en semla (ja, jag hade kunnat ta antingen eller, men jag kunde inte välja...). Men det må väl vara hänt antar jag.

Fick förresten se den servis jag kommer ärva när den dagen kommer. Har vetat rätt länge att jag har en servis stående där men det har aldrig blivit av att jag tittat på den tidigare. Om jag minns saken rätt är det från början min farfarsfars föräldrars bröllopsservis. I så fall bör den vara från 1899. Det är ganska gammalt. Det var en fin servis hur som helst. Ett förhållandevis diskret blommönster. Ska gå till äldsta barnet i varje generation men eftersom mor och far redan har en servis kommer den hoppa över ett steg och gå direkt till mig istället. Ibland har det sina fördelar att vara förstfödd till en förstfödd till en förstfödd.

I övrigt har dagen inte bjudit på några särskilt stora överraskningar. I alla fall inte vad jag kan komma ihåg.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home