Wednesday, January 01, 2020

Att inte vara bakis på nyårsdagen är alltid lika upplyftande

Gårdagens nyårsfirande blev en förhållandevis lugn historia. Vi käkade och satt och tjötade och spelade nostalgiskt lollig musik. Jättetrevlig. Sedan började folk gå hem ganska direkt efter tolvslaget, så jag var hemma igen redan vid ettiden. Var då inte särskilt berusad heller. Hade druckit en flaska vin utslaget över fem timmar, och så har jag ju sedan några år tillbaka för vana att dricka alkoholfritt vid tolvslaget så det blev aldrig särskilt vingligt så att säga. Men jättetrevlig och trivsam kväll som sagt.

Idag har det varit en rätt typisk nyårsdag. Tog den traditionella långpromenaden med nyårsskivan i lurarna (tycker den blev sjukt bra i år!). Det är lite av en kick varje år att inte inleda året med huvudvärk och bakfylla. Är alltid på strålande humör under den där promenaden. Sedan har jag tagit det lugnt, kostade på mig att vara lite klyschigt förutsägbart och beställde hem en pizza. Käkade den och kollade på en inte alltför intellektuellt krävande film på tv (Dumma mej 3 blev det i år). Sedan blev jag väl kvar på soffan under större delen av kvällen. Lyssnade på Mahler, kollade på Seinfeld, åt lite choklad. Lugnt och skönt.
Märkligt ändå att trots att det inte blev särskilt sent igår och jag inte var särskilt alkoholpåverkad när jag gick och la mig, och trots att jag som nyårsdagen bjuder kostade på mig att inte ha klockan ställd alls i morse har jag varit trött och seg under kvällen. Nästan så man börjar misstänka att det är någon sorts inbillad trötthet för att man vet att det är nyårsdagen och att man ska vara trött då.

Imorgon börjar väl så vardagen smyga igång så smått igen. Ska inte till Arcus igen förrän nästa vecka, men har en liten hemuppgift som ska göras imorgon. Inget särskilt betungande dock, utan det bör vara ganska raskt avklarat. Utöver det gissar jag att morgondagen kommer bli förhållandevis lugn den också, om än på ett vardagligt sätt.

Och jodå, jag spelade självklart Hello Saferides 2006 när jag kom hem från nyårsfesten. Det hör ju till att det ska vara årets första spelade låt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home