Monday, August 17, 2020

Skrivande och matinéer

Blev i förmiddags färdig med ett kapitel jag skrivit på större delen av sommaren. Det blev betydligt längre än jag hade tänkt från början, då var det bara tänkt att bli en relativt kort scen där en av berättelsens huvudfigurer äter middag och diskuterar med en gammal vän. Sedan började han fundera på annat på hemvägen och det hela svällde till att som sagt bli betydligt längre. Sådant är skrivandet, man kan aldrig riktigt veta var det ska sluta när man börjar.

Sedan tittade jag självklart på Min vän Oscar (1951). Lika underhållande som vanligt. Imorgon blir det dock ännu bättre då en av mina absolut roligaste filmer visas som matiné: Lilla Märta kommer tillbaka. Det var en av de filmer som fick mig att på allvar förälskar mig i gamla svenska filmer. Flugpappersscenen och sekvensen med Gunnar Björnstrands kapten är fantastiska, liksom mötet hos de lokala nazisterna och Hej Hildur-grejen. Mycket, mycket rolig film. Infallsrik inte minst. Ser enormt mycket fram emot att få se den igen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home