Tuesday, December 30, 2008

Remmens nyåsskiva 2008

Jag kommer inte ha någon nyårsfest hos mej i år men naturligtvis har jag traditionsenligt sammanställt Remmens Nyårsskiva 2008. Nu är den klar och så här blev den:

1. Markus Krunegård – Jag är en vampyr
2. Autisterna – Himmelen
3. Håkan Hellström – Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din
4. Hello Saferide – X telling me about the loss of something dear, at age 16
5. Glasvegas – Geraldine
6. Broder Daniel – I’ll be gone
7. Ida Maria – I like you so much better when you’re naked
8. Frida Hyvönen – London!
9. Marit Bergman – Straight into my lovers arms
10. Speedmarket Avenue – Way better now
11. Parken – Jag har varit vilsen Lisa
12. Sebastien Tellier – Divine
13. Nordpolen – Skimret
14. Säkert! – Det var 3 månader sedan idag

Ska man säga något om skivan så kan sägas att det i stort sett bara är musik från i år (bara Broder Daniel-låten som inte är från i år, men den känns ju relevant i sammanhanget ändå i och med konserten i somras) samt att det svenska dominerar ganska kraftigt. Av det skulle man nog kunna dra slutsatsen att det har varit ett bra svenskt popår.
Rent generellt har jag faktiskt haft en lite tydligare tanke med att den ska spegla året mer än vad tidigare års nyårsskivor har gjort.
Har dock inte varit helt lätt att sammanställa den i år, har varit svårt att välja vilken låt man skulle välja med en del artister. Exakt vilka alternativen var låter jag vara osagt men jag funderade länge på vilka låtar jag skulle välja med Krunegård, Hello Saferide, Broder Daniel, Frida Hyvönen och till viss del Håkan Hellström. Det var aldrig någon tvekan om att dom skulle vara med (dom hör ju till dom bästa i år) men att välja vilken låt av varje artist som skulle vara med var svårt.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Men du lyckades, för den där skivan skulle i alla fall jag lyssna sönder!

1:09 PM  
Blogger Nicklas R said...

Yay. Och tack

3:20 PM  

Post a Comment

<< Home