Wednesday, July 29, 2009

Bokningsbetyg

Jag vet inte om ni minns det men när alla artister var färdigbokade inför förra årets Putte I Parken så satte jag betyg på alla bokningar. Det slog mej förut att kanske borde jag göra det i år också, så här dagen innan festivalen börjar. Så nu har jag suttit en stund och gått igenom vad som bokats och funderat och så vidare.
Observera dock att bedömningen är högs subjektiv och att jag endast utgått från mej personligen, min personliga smak, och mina egna åsikter när jag satt betygen.

+++++ (Fantastiska bokningar)
Bob Hund
Hello Saferide

++++ (Väldigt bra bokningar)
Deportees
Perssons Pack
Vapnet
A Camp
Johnossi
Detektivbyrån

+++ (Bra bokningar)
Fatboy
Mikael Wiehe
Shotgund Crackers
Dundertåget
I Are Droid
John ME
Kristian Anttila
Parken
Simon Norrsveden
Babian
Moneybrother
Durango Riot
Lasse Lindh
Thåström

++ (Okej bokningar men inget jag gråter över om jag missar)
Hassle
Ulf Lundell
Anna Ternheim
Looptroop Rockers
Sahara Hotnights
Timbuktu
T(I)NC
Governor Andy
General Knas
Hoffmaestro & Chraa
Alice in Videoland
Official Secrets Act
The Last Republic
Joe Gideon & The Shark

+ (Dåliga bokningar)
Lorentz & M. Sakarias
Melody Club
Slagsmålsklubben
Millencolin
Stalingrad Cowgirls
Caroline af Ugglas
Backyard Babies

- (Usla bokningar)
Deathstars
Pilgrimz
Sonic Syndicate
Misconduct
Bullet
Lillasyster
Birthday Massacre


Några kommentarer: Som sagt är bedömningen oerhört subjektiv och jag har i mångt och mycket utgått ifrån hur jag personligen känner inför dom olika artisterna/banden, primärt har jag väl utgått ifrån hur bra (eller dåliga) jag tycker att banden är men jag har också försökt ta hänsyn till hur jag tycker att själva bokningen är. Om vi tar Sahara Hotnights som exempel så är dom rent musikaliskt tre plus, men dom känns ändå inte som någon särskilt rolig bokning eftersom jag dels sett dom rätt många gånger och dels är dom ju i dagsläget inte sä’rskitl aktuella och så vidare. Jag tror ni förstår på ett ungefär hur jag menar.

Femplusnivån finns inte så mycket att säga om. Båda dom två som finns där uppe är så klart fantastiska bokningar. Annika skulle ha kunnat få många fler plus egentligen, men skalan går ju inte längre. Att hon dessutom kommer spela två gånger är helt underbart. När Hello Saferide spelar ska jag stå längst fram.

Fyraplusnivån finns kanske inte heller så mycket att säga om, utan alla dom som finns där är fyraplusbokningar helt enkelt. Av dessa känns kanske framförallt Deportees som en framsynt bokning då dom, om jag minns rätt, var bokade redan innan det tokhyllade albumet kom.
A Camp känns också som en kanonbokning i sammanhanget i och med att Nina ju har vissa kopplingar till Karlskoga.

På treplusnivån finns väl en del kommentarer dock. Finns väl några där som man fick fundera kring om dom var tre plus eller om dom skulle ha ett plus mer eller ett mindre men efter att ha vägt lite fram och tillbaka och gjort någon sorts helhetsbedömning så kändes dom ändå som tre plus.
Moneybrother var exempelvis en sådan som nosade på fyra men det var något som gjorde att han ändå kändes mer tre än fyra plus. Jag kan inte sätta fingret exakt på avd det var men något var det.
Dundertåget och Thåström var nog dom som var närmast två plus. Det kan tyckas märkligt att en sådan som Thåström inte år mer än en svag trea men som jag väl nämnt någon gång tidigare har jag aldrig riktigt fastnat för honom. Det är liksom inte riktigt min grej eller vad man ska säga. Men ändå är det ju en bra bokningar så därför blev det just en trea istället för en tvåa.

Tvåplusnivån finns också den en del att säga om. Man kan tycka att om Thåström och Wiehe får tre borde Lundell också få det, och jag kan till viss del hålla med om det. Precis som i fallet Thåström har jag dock aldrig fastnat för Ulf Lundell och på något sätt känns det också rent spontant som en lite sämre bokning än nämnde Thåström. Alltså inget ont om Lundell men han känns inte riktigt som en bokning som passar in på festival (visserligen skulle man kunna säga samma om Wiehe men magen sa ändå tre om honom).
Hotnights nämnde jag tidigare.
Hassle är visserligen en rätt bra bokning sett till aktualitet och liknande men baserat på dom recensioner va hans konserter man sett och att det jag hört va hans musik mest känns som slätstruken och tråkig radiopop kan jag inte ge mer än två där.
Annars är väl ganska mycket där baserat på personlig smak. Dom brittiska akterna skulle kanske ha kunnat få något plus till men efter att ha lyssnat igenom någon låt med varje känns ingen av dom direkt jättekul, lite brittiskt enligt standardformuläret typ och även om det är långt ifrån dåligt hade man säkert kunnat fylla deras platser med något roligare (Frida Hyvönen exempelvis, som jag tjatat om hela våren).

På ettplusnivån finns några stycken som definitivt kan tycka borde ha högre betyg. af Ugglas kan någon säkert tycka borde ha haft två plus men jag ser det som att den här typen av festival inte riktigt är rät ställe att boka henne till, det känns liksom felaktigt rent imagemässigt för festivalen eller hur man ska säga. Därav blir det ett plus för henne.
Att Melody Club inte får högre beror på att jag har haft svårt för dom i princip sen dom slog igenom. Dom är lite för slätstrukna liksom.
Annars handlar ettplusarna mestadels om att det inte alls är min typ av musik.

Minusnivån finns inte mycket att säga om. Det hårdrock och hårdrock är alltid usla bokningar i mina ögon. Allra sämst tycker jag bokningen av Lillasyster är, jag tror knappast jag behöver motivera varför.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home