Thursday, July 16, 2009

Överum

Jag följde med upp till Karlskoga, där jag just nu befinner mej. Snålheten tog överhanden kan man säga.
Men dte jag tänkte blogga om är Överum. Vi stannade till där på vägen och åt, och jag kan säga att det är en av dom värsta jävla hålor jag någonsin satt min fot i. Man blev liksom deprimerad bara av att åka igenom.
Det fanns det litet torg men allt som fanns där var konsum, pizzerian vi åt på (som för övrigt var ganska sunkig) och ett par tomma affärslokaler. I övrigt ingenting. Det var en sån där ort där man nästan kan se framför sej hur byns frustrerade unga män med attitydproblem slåss utanför den lokala bypuben på lördagkvällen. En typisk sån där by där det är högre status att ha en tribaltatuering än att ha en hjärna. En så fruktansvärt deprimerande plats att man bara kunde skratta åt det. Åt platsen, åt dom hiskeligt stereotypa människor man såg, åt hur klyschigt allt var.
Jag kan tycka att Karlskoga ibland är dött, inskränkt och trångsynt men jämfört med Överum är Karlskoga sannolikt rena New York.

Men människorna ja, dom få man såg passade exakt in på dom fördomar man har om liknande orter. Det var dom två unga killarna i en "pimpad" volvo, det var medelålders män med illasittande, smutsiga kepsar, och framförallt var det paret som satt vid bordet bakom vårat. Dom var så stereotypa att det blev komiskt. Killen hade så klart armarna täckta av stora tribaltatueringar, håret var ett par millimeter långt och naturligtvis hade han en tjock halskedja runt halsen. Tjejen i sin tur hade naturligtvis lite för små kläder, en piercing i näsan och så klart den obligatoriska svanktatueringen.
Min beskrivnign gör varken oprten eller människorna rättvisa men det var en sådan håla att man knappt kunde tro att det var på riktigt. Så fruktansvärt deprimerande.
Så håll er borta från Överum barn. Det var en traumatisk upplevelse.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home