Monday, December 21, 2009

Discoinfluenser och minnen av julgransinköp

En ska som slagit mej medan jag lyssnat på Hästpojken under helgen är att ett par låtar på skivan faktiskt har relativt tydliga discoinfluenser (kanske framförallt "Jag e jag" "Jag ser solen i dig (men den ser inte mig)"). Inte väntat faktiskt men jag måste säga att jag gillar det.

Hur som helst är det nu dags att sova. Imorgon är det måndag igen och jag påbörjar då min sista praktikvecka på kontoret. Dessutom ska vi ut och köpa julgran på eftermiddagen, vi har inte gjort det på några år eftersom morsan fått en gratis gran i julklapp från något företag dom senaste åren så det är en fin gammal tradition som återvänder. Jag minns när man var liten och vi under kalla vinterkvällar (det var alltid väldigt kallt och oftast snö när man avr ute och handlade gran) for runt i stan i jakt på den perfekta granen, någon gång handlade vi av försäljaren vid löten, någon gång hos granförsäljaren i närheten av prix, någon gång kanske till och med hos granförsäljaren som brukade stå vid det som nu för tiden är OKQ8. Den granförsäljare jag mest förknippar med barndomens julgransinköp är dock han som brukade stå i sandviken, vid stackfallsvägen. Jag vet inte om vi handlade av honom anmärknignsvärt ofta men jag vill minnas att vi åtminstone var där och tittade varje år och jag har någon sorts föreställnign om att han faktiskt var den försäljare vi handlat av flest gånger. Om den föreställningen stämmer eller är någon sorts efterhandskonstruktion vet jag inte, men det är hur som helst den julgransförsäljare jag först tänker på när jag tänker tillbaka.
Imorgon ska alltså årets gran inhandlas. Ska bli spännande att se vart vi köper den.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home