Tuesday, April 12, 2011

Ett oönskat möte och en bisarr men lömsk broschyr

När jag var på väg hem från Netto förut var det en snubbe på väg åt motsatt håll som vinkade till som om han ville något. Jag antog att han skulle fråga om vägen någonstans eller något liknande så jag stannade och plockade ur hörlurarna ur öronen. Det visade sej dock ganska omedelbart att han inte alls skulle fråga om vägen, han var från Jehovas och ville prata om evolutionen. Suck tänkte jag. Men jag orkade inte ge mej in i någon diskussion eller debatt så jag lät honom prata på i hopp om att det skulle gå snabbare än om jag började tjafsa emot och påpeka alla uppenbart felaktiga faktauppgifter han rabblade upp (varav den mest anmärkningsvärda måste ha varit när han hävdade att människan under sin livstid använder 0,01% av hjärnan, vilket måste vara en spektakulärt låg siffra även för diverse självhjälpscoacher som hävdar att man inte använder hela sin hjärnkapacitet). Av samma anledning, att jag inte orkade tjafsa utan mest bara ville därifrån så fort som möjligt, tog jag även emot den lilla broschyr han ville räcka över. Eller det var inte bara därför i och för sej, av erfarenhet vet jag att Jehovas broschyrer brukar kunna vara ganska underhållande i all sin bisarra tomtighet. Har bara hunnit titta lite flyktigt i just den här broschyren så jag har sannolikt inte lyckats hitta dom allra bästa bisarrcitaten ännu men avsittet där den som skrivit texten tycker det är något alldeles oerhört att man kan tro att det inte finns någon verklig mening eller högre syfte med livet och dess uppkomst är något av en höjdare. Och så är det rätt lustigt att han som överlämnade broschyren flera gånger påpekade att det fanns en litteraturförteckning så man kan se var sådant som läggs fram i broshcyren stämmer, vilket visserligen finns men då bara till sådant som sagts eller skrivits av seriösa naturforskare och antingen grovt feltolkats, sägs emot eller ryckts helt ur sitt sammanhang för att (1) stödja tanken på att livet på jorden är speciellt och därför måste vara skapat av gud eller (2) ge broschyren en mer trovärdig och seriös aura (i något fall används även källor som starkt går att ifrågasätta, känns liksom inte som att New York Review of Books har jättehög naturvetenskaplig trovärdighet). Sina egna stolligheter har författaren dock inte angett källa på, exempelvis vore det ju intressant att få se en källa på påståendet att "huvuddragen av första mosebokens beskrivning av universums skapelse och framträdandet av liv på jorden stämmer väl överens med de vetenskapliga upptäcker man gjort på senare år". Visserligen refereras ganska flitigt till bibeln men det är ju rätt långt från någon trovärdig källa.

Men just användandet av en källförteckning, hur bisarrolig den än är, i kombination med att den är skriven med en skenbart resonerande stil (den verkar reosnerande på ytan men man behöver inte tränga in särskilt djupt i texten för att inse att den är djupt kreationistisk) är också vad som gör den lömsk. Den kan mycket väl lyckas tuta i någon lättledd och obildad stackare (jag skulle tro att människor med bara lite erfarenhet av högre studier eller annan form av bildning ganska snabbt ser igenom det hela) att börja ifrågasätta evolutionsteorin till förmån för kreationismen. Så även om broschyren är ganska rolig är det samtidigt ganska fruktansvärd. Den utger sej, åtminstone delvis, för att vara något den inte är. Den för fram ovetenskapliga och rentav helstolliga påståenden som om det vore fakta.
Det är inte utan att man blir lite mörkrädd av att folk faktiskt tror på sånt där.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home