Sunday, January 27, 2013

Väckt av porten

Blev väckt jättetidigt imorse. Inte av någon snöplog, gräsklippare, gasglad mopedist eller så som händer ibland. Utan av att någon stod och slet som tusan i porten. Att folk står och drar i den är inte jätteovanligt, det händer att den kärvar lite ibland, men det här var något exceptionellt. Dels höll han (jag hörde att det var en han då svor lite över den kärvande porten emellanåt) på väldigt länge, dels slet han i porten med oerhörd kraft. Det var så att det bokstavligt tallat skakade i hela lägenheten. Var nästan så att man ville gå ut och säga åt honom att ta det lite lugnt, ta ett djupt andetag och försöka fundera ut något annat sätt att prova på än med våld. Ett tag övervägde jag rentav att kliva upp och öppna porten åt honom inifrån trots att han inte knackat på fönstret och bett mig öppna (vilket jag låg och var lite beredd på), man tyckte ju synd om honom liksom (åtminstone fram till att man började tröttna lite på hans enkelspåriga sätt att försöka lösa problemet). Men till slut, innan jag han göra slag i saken och faktiskt kliva upp och öppna, verkade det lösa sig ändå. Dock kanske inte på något ultimat sätt. Efter ett par synnerligen hårda drag i porten lät det som att en av rutorna i dörren sprack/föll ur. Jag vet visserligen inte säkert om det var vad som hände, med tanke på att jag precis blivit väckt och att man i det läget inte alltid är jättebra på att tolka sinnesintryck kan det eventuellt ha varit något annat ljud, men det var så jag upplevde ljudet just då i alla fall. Blir spännande att se när jag går ut sen om det fattas en ruta i porten eller inte.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home