Wednesday, March 20, 2013

Korta tankar om Hultsfreds flytt

Kanske skulle säga något om Hultsfreds flytt. Om det gör festivalen bättre eller sämre kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte varit på Hultsfred sedan 2009, aldrig varit där sedna tyskarna tog över och inte har en aning om karaktären på det nya området. Däremot vågar jag påstå att det blir en annan festival, en helt ny festival, trots att de valt att behålla namnet på festivalen. Detta eftersom en festival, och då särskilt en festival av Hultsfreds typ, är så intimt förknippad med platsen där den äger rum. Säg Hutlsfredsfestivalen och vi som varit där tänker genast på Hulingen, leran i träsket, dammet en solig och torr dag på ängen, stora dansbanan, teaterladan, björkarna på udden, smalspåret och den dammiga grusplanen utanför entrén. Av det skälet hade det, trots det starka varumärket Hultsfred, varit smartare av arrangören att byta namn på festivalen. För den nya festivalen kommer inte vara, och kommer aldrig kunna bli, Hultsfred. Lika lite som Coca Cola plötsligt skulle kunna bli en apelsinläsk och fortfarande vara Coca Cola. Varumärket är starkt, men det är tätt knutet till och intimt sammankopplat med en specifik produkt. Hultsfred är således inte bara ett varumärke, utan det är en specifik festival på en specifik plats, och den specifika platsen är en viktig del av varumärket (vilket hänger ihop med vad jag nämnde ovan om att festivaler är intimt förknippade med rummet).

Eftersom jag bott i Hultsfred har jag även vissa känslomässiga band till orten, och jag tycker naturligtvis det är väldigt tråkigt och djupt beklagligt att festivalen flyttar. Måste vara oerhört trist för orten.

Och ja, hade jag varit Hultsfreds kommun hade jag blivit tokig på att FKP Scorpio använder deras namn på en annan plats. Det hade känts lite smått renommésnyltande.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home