Monday, April 08, 2019

Unnar dem det inte

Så Oskarshamn lyckades gå upp. Helvete. Unnar dem det inte ett dugg. Vi har spelat i samma serie i evigheter, de enda två lag som spelat varenda säsong i allsvenskan sedan det som då fyra division ett-serier blev två allsvenskor och sedermera en, varit rivaler, de har varit ett av mina absoluta hatlag. Ett av de där lagen som vi bara ska vara bättre än. Laget som gett oss den bittraste förlust jag varit med om. Det är inte många år sedan de var nära konkurs, de senaste kanske tio åren har de i allmänhet varit längre ner i tabellen än BIK (med undantag för i år och förra säsongen då), något år till och med fått kvala för att hänga kvar. Det känns inte rättvist att de går upp. Särskilt inte att de gör det före BIK. Visst har jag tänkt att BIK någon dag kommer bli laget som står ensamt med flest säsonger i serien (maratontabellen leder vi redan), men det för att Oskarshamn skulle dratta ur, inte snubbla sig upp. Jag unnar dem det inte.
Särskilt inte om man betänker allt som följer med ett avancemang. Pengarna såklart, men också att deras juniorlag nu per automatik får en plats i superelit med allt vad det innebär av bättre möjligheter att locka till sig talanger och utveckla spelare. Superlit, som de så vitt jag lyckats hitta information om inte varit i närheten av att kvalificera sig till, men som BIK:s J20 varit snubblande nära att gå upp i flera säsonger i rad. Det känns inte rättvist. Jag unnar dem det inte.

Hatar att de gått upp. Fuck Oskarshamn.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home