Thursday, July 04, 2019

Det här var tungt

Det var ju en sur förlust i semifinalen. Tycker att Sverige gott kunde ha vunnit den här matchen, för även om Nederländerna hade mycket boll under andra halvan av matchen tycker jag inte att det skapade särskilt mycket, och Sverige hade några lägen som de nog i ärlighetens namn borde utnyttjat bättre. Sedan tycker jag faktiskt att Sverige borde haft en straff under ordinarie tid när Hurtig blev fälld i straffområdet och domaren bedömde det som att det var på bollen men det på reprisen såg ut som att det var hurtig själv som slog ut bollen för att hennes undanslagna fot träffade den. Plus att det var en del i mina ögon märkliga bedömningar i lägen där Sverige nog borde haft frispark (i bra position ett par gånger) men domaren tyckte annorlunda. Men domaren emot, ett sketmål på övertid som avgör och så en viktig spelare som fick bäras ut på bår, det var ju lite som att möta Kanada i hockey.
Och ja, jag tycker att det var ett sketmål. Visst kan man tycka att det var en bra prestation av hon som gjorde målet, men i grunden kom det ur ingenting, det var slarv i försvaret och jag tycker nog att det var ett avslut målvakten skulle ha kunnat ta. Visserligen är det väl de där sketmålen man måste få i en förlängning, men det är ju förjäkla surt att åka ur på det.
Tyvärr var nog det där sista chansen för Sverige att ta sig till en VM-final och, eventuellt, vinna ett guld. De traditionellt stora fotbollsnationerna kommer bara bli bättre på damsidan och många av våra största stjärnor och viktigaste spelare närmar sig slutet på karriären. Det här kändes lite som sista chansen att ta det där guldet vi som föregångsland inom damfotbollen så väl hade förtjänat, och som vi nog borde tagit redan under 90- eller 00-talet. Det går fort nu och om fyra år kan vi mycket väl vara ifrånsprugna. Jag vet att jag låter pessimistisk, men det är lätt att bli efter en tung förlust. Jag är ju inte direkt känd för att vara en god förlorare.

Hur som helst har dagen i övrigt varit lugn. Blev lite nojig när det precis utanför konsum satt en måsunge vars förälder höll ett vakande öga från taket. Verkar dock ha varit en ovanligt avslappnad måsförälder, för den tycktes inte bry sig nämnvärt när folk gick förbi ungen på någon meters håll. Synd att inte alla måsar är så.
Har utöver detta suttit och läst en del och tja, gjort ungefär samma saker som vanligt. En helt okej trevlig dag på det stora hela. Synd då att den skulle avslutas med en sur förlust.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home