Saturday, December 20, 2008

Julmusik i centrum

Nu under december spelar dom julmusik på gågatan i Hultsfreds centrum. Lite trevligt och stämningsskapande så där, allra mest stämmning tycker jag det blir av dom gamla sångerna med lite religiösa förtecken, typ gläns över sjö och strand, stilla natt och så vidare. Det kan tyckas märkligt eftersom jag inte är ett dugg religiös av mej men det är något med hur dom låter som gör dom sjukt stämmningsfulla.

En del julmusik som spelas är ju dock rentav fånig, och en dle är till och med rent ut sagt hemskt. Den fånigaste jag hört hitills var en oerhört klämkäck dansbandslåt där sångaren sjunger om att han inte önskar sej ett trumset i julklapp. Det hemskaste jag hört är dock Nordmans cover av "Fairytale of New York", på svenska. "Fairytale of New York" är som bekant en rätt fantastisk låt i original men Nordmans svenska version var inget annat än en våldtäkt på låten, jag fick nästan ångest av att höra den. Riktigt riktigt hemsk, jag mår dåligt bara jag tänker på det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home