Sunday, August 02, 2009

PIP 2009 - En summering

Så dags att sammanfatta Putte I Parken 2009. Vad som varit bäst, vad som varit sämst och så vidare.

Vad som var bäst är lätt att säga, det var Hello Saferides båda spelningar och det var bob hund. Vad som var sämst är svårare att säga då det mesta jag såg var ganska bra. Men Ulf Lundell samt Hoffmaesto & Chraa var inga höjdare direkt. Annars var nog lerpölarna, framförallt den illaluktande leran precis framför IP-scenen, och den jobbiga backen upp till IP det som var mest negativt. Man blev liksom ganska trött i benen av att hålla på att gå upp och ner i den backen.
Det som var bäst förutom artisterna var nog faktiskt den nya tältscenen Lilla Cirkus. Den var rätt härligt intim och det kändes som ett plus jämfört med förra året att det fanns en scen där dom små akterna passade.

Publiken kändes rent generellt ganska ung och gissnignsvis var där en ganska stor andel förstagångsfestivalare. Utifrån dom förutsättningarna måste jag dock säga att publiken uppförde sej väl, det kändes lite som att det var färre idioter än förra året och dte är ju positivt.
Dock var det nästan pinsamt glest med folk på en hel del spelningar. Vad det beror på kan man fudnera över men min gissning är att det till stor del hänger ihop med att publiken var så pass ung och faktiskt rätt svennig. Jag menar trevlig pop som Deportees och A Camp drar väl inte riktigt den publiken. Något mer förvånande är kanske att bob hund inte hade större publik än dom hade (även om det var långt ifrån lite folk där hadem an ju väntat sej att hela festivalen skulle vara där typ) men där spelar nog besökarnas ungdom in, stora delar av publiken var nog helt enkelt för ung för att riktigt fatta grejen med bob hund.
Just ungdomen och svennigheten avspeglades som jag ser dte också i vilka spelningar som faktiskt drog riktigt mycket folk. Dom faktiskt ganska dåliga och som jag upplevde det svennebaninga Hoffmaestro & Chraa drog exempelvis tillräckligt med folk för att så gott som fylla dalen.
Kanske borde man lagt en del akter på andra scener än man la dom, det blir ju roligare både för publik och artist om det inte ser ödsligt ut framför scenerna, men det är också lätt att säga i efterhand att vissa artister borde ha spelat på andra scener. Man kan ju liksom inte riktigt veta i förväg vad som kommer dra störst publik.

Tack vare att campingen låg en bit bort slapp man också dom mest packade idioterna på festivalområdet och det tycker jag var skönt. Att folk är berusade på festival har jag absolut inget emot men dom drängfulla jävlarna som mest går runt och är jobbiga slipper man ju gärna.

En grej som jag tycker var lite bättre förra åren var öltältens placering. Då låg ett nere vid det som vanligtvis är en parkering (ungefär där Lilla Cirkus låg i år) och ett precis vid dalen, båda med utsikt mot respektive scen. I år låg ett ungefär i toppen av den jobbiga backen och ett uppe på IP. Dels var dom alltså rätt jobbiga att ta sej till och dels hade inget av dom riktigt utsikt mot dalenscenen. Så det får man gärna se över till nästa år.

Men överlag tycker jag det varit bra. Visst finns det ett par saker att förbättra men det gör det ju alltid. Området är bra, även om backarna är lite jobbiga, och att det i år fanns tre scener i olika storlekar tycker jag som sagt var ett lyft.
Så mycket mer än så har jag nog inte att tillägga utan det var helt enkelt en mycket trevlig festival med många fina spelningar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home