Thursday, December 31, 2009

2009, en summering

2009 inleddes med rejäl huvudvärk där jag vaknade upp på en soffa i Degerfors, jag staplade iväg i den kalla morgonen och kom till slut på en buss till Karlskoga. Sedan dess har det här en hel del men ändå känns det som det gått otroligt fort, som att 2009 precis började.

Nästan genast efter nyåret gick jag in i den sista fasen av den terminens skoljobb. Jag arbetade som en dåre med framförallt uppsatsen men också dom inlämningsuppgifter jag hade kvar i företagsetikkursen. Till sist blev jag klar, även om uppsatsen lämnades in i absolut sista minuten (en minut innan deadline så just det, sista minuten). Jag känner mej fortfarande väldigt nöjd när jag tänker tillbaka på vilket hästjobb jag gjorde och att jag faktiskt lyckades med det.
Kort därefter gick flyttlasset till Kalmar. Jag lämnade Hultsfred bakom mej och påbörjade nästa fas av min resa genom livet. Vintern gick och våren kom utan att något särkskilt speciellt hände, jag anpassade mej till livet i Kalmar med allt vad det innebar av busskort, postfack i trappuppgången och katter som satt utanför balkongdörren och jamade, upptäckte Elenette och började knarka Spotify. I april upptäckte jag den fantastiska med att ha en uteplats där man kunde sitta i solen (där tillbringade jag många timmar under våren, sommaren och tidiga hösten). Samma månad gjorde Klubb Perfektion comeback, vi hade Markus Krunegård med band på scenen och det var fruktansvärt roligt, lite mindre publik än jag hade väntat mej (och hoppats på) men ändå en fantastisk upplevelse. Klubben återkom ett par gånger till under våren med Molotov Jive, Abbey Orchestra och Sugarplum Fairy på scenen. Det var ungefär samma mönster varje gång, mindre publik än man trott och hoppats men väl genomförda arrangemang och många uppmuntrande ord från dom som var där.

I maj åkte jag upp till Hultsfred igen för den årliga MM-festen. Det var riktigt roligt och jag råkade slå sönder några vinglas då jag på något sätt råkade hamna på dansgolvet, tror det var på den efterfesten jag glömde texten till common people och bara ville höra ”and she just smiled and held my hand”-delen hela tiden. Det var också i maj jag gjorde ett trevligt besök på Kalmar Konstmuseum.

I juni tog skolarbetet för terminen slut och jag spenderade väldigt mycket tid i solskenet på uteplatsen, oftast i sällskap med några glas vin och massa bra musik. Det var också fem år sedan jag tog studenten och jag blev nostalgiskt sentimental för ett ögonblick.
Till midsommar åkte jag upp till Karlskoga, var på midsommarfest hos kamrat Fredrik med allt vad det innebar av lyssnande på musik i Spotify, obildade flickor, vitt vin, risotto och andra trevligheter. Tiden gick, mor och far åkte till Grekland en vecka och det visade sej att det utöver festivalerna blev den trevligaste veckan på hela sommaren. Det var årets varmaste och soligaste vecka och jag spenderade hela dagarna med att sitta i solen, dricka vin (snittade omkring en flaska om dan), läsa och lyssna på musik. Det är nog ungefär så jag kommer minnas sommaren 2009.

I mitten av Juli besökte jag ännu en gång Hultsfred, den här gången för festivalen. Var funktionär och för första gången tältade jag på en festival, bodde på funktionärscampingen och det var helt ok. Lyxtältade och hade ett femmannatält för mej själv, vinglas (i plats dock) och lite andra campingbekvämligheter. Jag tror jag bodde bäst på hela campingen.
Festivalen var trevlig men det blev en hel del jobb, mest med sånt jag inte hade räknat med att göra, men det var trevligt ändå. Lite synd dock att jag missade både Annika och Regina Spektor på grund av jobb.
Några veckor senare var det Putte. Också väldigt trevligt. Såg Annika två gånger (stod längst ram båda gångerna) och fick fotograferas med och hälsa på henne. Tyvärr bara blev jag så starstruck att jag blev sjukt blyg och knappt fick fram ett ord.
Knockades också av bob hunds enastående uppvisning på onsdagskvällen.

Ytterligare ett par veckor senare åkte jag till Götebrog för Way Out West. Ännu en gång en trevlig festival och jag såg Annika en gång till (på Kulturkalaset dagen innan Way Out West startade). På tåget hem satt jag i samma vagn som Ken Ring och hans entourage, fett coolt.
Åkte ner till Kalmar igen, satt fler timmar på uteplatsen och så kom hösten sakta smygande. Det blev klart att vi flyttade klubben till Statt, praktikplatsen spikades och jag började med höstterminens skoljobb. Kring månadsskiftet september-oktober påbörjade jag min praktik på Puttekontoret och med undantag för några turer till Kalmar var jag där fram till jul.
Vi körde klubben två gånger, med Plapitation och Elenette, och det var unegfär som under våren. Mindre folk än man hoppats med bra spelningar och kul kvällar. Jag fyllde år i slutet av oktober och fick, förvånande nog, allt som stod på önskelistan.

Praktiken fortskred och rätt som det var var det juletid. Julen firades, mellandagarna kom och gick och nu är det nyårsafton igen. Det har gått fort. Ikväll ska det festas, sedan är det 1010, ett helt nytt år med nya händelser, nya upptäckter och nya äventyr. Ska bli spännande att se vad det året har att bjuda på, och om det går lika fort som 2009.

Det har varit en helt okej år. Inte kanon, inte värdelöst men i slutändan ändå ganska bra.
Även popåret har varit bra med ett par nya kärlekar, ett gäng fina konserter och massa bra musik. Varje år är ett bra popår sägs det och inte heller 2009 har motbevisat den tesen.

Kanske borde man egentligen försöka sej på att sammanfatta hela 00-talet då vi nu går in i ett nytt decennium, men det har hänt så oerhört mycket på dom här 10 åren och jag har gjort en resa från barndom till well, någon sorts vuxenhet i alla fall att en sådan sammanfattning känns som (minst) ett heldagsprojekt, så det får bli någon dag lite längre fram när jag har lite mer tid.

Så gott nytt år kära vänner, nu ska jag om inte lång tid alls promenera iväg till restaurangen där jag ska möta mina kamrater men innan jag gör det kommer det från och med förra nyår traditionsenliga statistikinlägget där jag tittar på min bloggstatistik under året som gått.

2 Comments:

Anonymous Emma said...

GOTT NYTT ÅR NICKLAS (lite sådär i efterskott)!

12:59 PM  
Blogger Nicklas R said...

Hihi, efterskott indeed (och det skrev jag bara för att jag ville använda indeed), men tack detsamma!

10:57 PM  

Post a Comment

<< Home