Monday, February 14, 2011

Halvnytt med Annika!

Är tillbaka från skolan sedan ett tag sen. Redovisningen och allt sånt där gick bra. Som sagt deltog jag inte själv i redovisningen (den skötte andra ur gruppen) men jag följde det hela med spänning och såg så att alla följde det som vi skrivit i rapporten och så där. Och det tycker jag dom gjorde så ja, det gick bra helt enkelt.
Nu när jag kom hem gick jag för övrigt in på Säkert!-bloggen och upptäckte det här:

Weak is the flesh.1 by Säkert!

Annika har alltså spelat in engelsk version av Köttet är svagt, Weak is the flesh (eller hela Facit tydligen, men det är bara Weak is the flesh som går att lyssna på hittills). Måste säga att det känns väldigt ovant, nästan lite konstigt, att höra en låt man hört galet många gånger på svenska på engelska. Inte minst för att man då och då glömmer bort att det är på engelska och hela tiden får upp den svenska texten i huvudet. Visst har man hört engelska låtar på svenska och vice versa förut men då har det ju varit någon form av tolkning eller cover, nu är det ju exakt samma låt fast på ett nytt språk. Så det känns lite ovant som sagt, även om det naturlgitvis är fint också. Men det ska bli intressant att få höra hela Facit på engelska, kommer det vara lika fantastiskt som på svenska? Lyckas Annika översätta Norrlands inland (i Får jag) utan att tappa hela den väv av associationer det för med sej? Hur översätts all dialekt? Och så är det ju dessutom alltid trevligt med nya släpp från Annika.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home