Sunday, December 30, 2012

Facit 2012

Så är det dags att summera ännu ett år. Därför kommer här, som vanligt, min traditionsenliga årsbästalista, årets facit.

Vissa grejer som tas upp är ganska interna, men det får ni helt enkelt leva med. Och blir ni väldigt nyfikna på något är det naturligtvis bara att fråga.

Nu kommer den:

Årets skiva: Anna von Hausswolff – Ceremony

Årets låt: Saint Etienne – I’ve got your music


Årets vårlåt: Chairlift – Amanaemonesia

Årets artist: Anna von Hausswolff, El Perro Del Mar och, som alltid, Annika.

Årets band: First Aid Kit

Årets video: Peter Morén – Odyssén

Årets video 2: Bob Hund – Låter som miljarder

Årets konsert: Har blivit på tok för få konserter i år, men Duvchi, Sameblod, Azure Blue och Postiljonen är de jag har tydligast minnesbilder av.

Årets missade konsert: Urban Cone på Popidyll

Årets retroupptäckt: Professor Longhair – Mardi Gras in New Orleans

Årets förändring: Att jag tog examen och slutade skolan.

Årets plats: Längst fram i mitten

Årets resa: Får passa här, bortsett från ett par utflykter med skolan och några svängar till Karlskoga har 2012 varit ganska tomt på resande.

Årets skolutflykt: Jönköping i februari-mars någon gång (i viss konkurrens med #roadtriptoälmhult)

Årets museum: Flygvapenmuseum

Årets text: Vore det väldigt självgott att säga sin egen uppsats här?

Årets titel: Filosofie Magister

Årets bar: Söderport

Årets klubb: Popidyll

Årets TV: På Spåret

Årets pop-TV: Studio PSL

Årets drama-TV: Torka aldrig tårar utan handskar

Årets mat-TV: Historieätarna

Årets konst-TV: Work of Art

Årets omslag: Sonically Speaking #62

Årets bokomslag: http://instagram.com/p/NO0bk5Cc3a/

Årets skägg: Det ansade skägget.

Årets samlingsutgåva: Don Rosa Samlade Verk

Årets ceremoni: Examensceremonin

Årets Motown: Jimmy Ruffin – It’s Wonderful (To Be Loved By You)

Årets Bourdieu: Bourdieu

Årets utställning: Arkiv 3.0

Årets konstprojekt: 50 mil bort/Belle á Rousse

Årets mediaframträdande: När jag var med på TV4

Årets mediaframträdande 2: När jag var med på direktsänd radio

Årets 40-tal: Lilla Märta kommer tillbaka eller grevinnans snedsteg eller den vilda jakten efter det hemliga dokumentet.

Årets radio: Kristen närradio i Växjö

Årets det här kunde man inte tro skulle hända när året började: När näringsministern satt vid bordet bredvid och, vad det verkade, fnittrade år mitt skägg.

Årets seger: Sveriges seger i ESC

Årets sportseger: JVM-guldet

Årets butik: Frans Hällqvist Herrekipering. Och så tallriksbutiken Cirkus förstås…

Årets tråkigaste butik: Blomsterlandet i Örebro

Årets länk: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:540117

Årets begrepp: Effectuation

Årets nya ord: Plunch

Årets fränaste grej: När vi fick ta emot pris för uppsatsen på examensceremonin

Årets nostalgi: När en tanke om lucia slutade i minnen av McDonalds Jurassic Park-muggar

Årets citat: "När hon hotade med att ringa efter polis blev jag rädd och chockad och magen började köra igång. Jag såg ingen annan möjlighet än att dra ner byxorna och bajsa i trapphuset" (Okönd man förklarar bajsattack, Barometern.se 121220)

Årets citat 2: ”Ursäkta, kan jag få bläddra i din kvällspost” (man på tåg)

Årets citat 3: ”Luften blir svalare om det är kallt” (deltagare på sommarkursen)

Årets citat 4: "Du skriver som en gud" (Lärare, till mig)

Årets slitsammaste: ”Kalmarhemsveckan” och slutet på sommarkursen.

Årets repris: Macken och dokumentären om Palace Hotell

Årets köp: Telefonen

Årets köp 2: The Strokes debutalbum för tio spänn

Årets klädköp: Färgglada strumpor

Årets blogg: Bjurmans New York-blogg

Årets besvikelse: Antagligen något av alla de nej jag fått på jobbsökningar

Årets sportbesvikelse: Milimetermissarna i OS

Årets frustration: När jag var utan internet i 1,5 vecka pga trasig anslutning.

Årets varför i hela världen har jag inte lyssnat på det här förut?: Saint Etienne

Årets mest oväntade: Priset för uppsatsen

Årets positiva chock: Priset för uppsatsen, och 9-0

Årets negativa chock: Har jag lyckats förtränga

Årets post: Examensbevis

Årets märkliga känsla: När folk började febra om sina antagningsbesked i somras och man själv för första gången på flera år inte ens hade sökt något.

Årets lunch: Köplunch

Årets frisör/barberare: Jessica på Barbershop

Årets mat: God överlag

Årets kvällstidningsord: Bajsattack kom starkt på slutet.

Årets popklubb: Popidyll

Årets åldersnoja: Att referera till någon som hände för 14 år sedan och tycka att det var ganska nyss.

Årets åldersnoja 2: Insikten att jag bara har 13 år kvar till 40.

Årets julmust: Nygårdas bourbonfatslagrade

Årets tack för hjälpen: Presentkortet från Kalmarhem och vinflaskan från Galleri-Monica när vi hade skrivit rapporter åt dem.

Årets mysterium: Vem som tjuvlånade min grill när jag var bortrest över sommaren.

Årets förälskelse: Hände nog aldrig

Årets bok: The Last Sultan (Robert Greenfield), kom egentligen förra året men jag läste den i år.

Årets upptäckt: Barbershop (salongen, inte musikstilen)

Årets råvara: Gorgonzola i år igen.

Årets festival: Kom jag aldrig iväg på

Årets volym: Varierande

Årets pendling: Växjö i juni och augusti

Årets värvning: Joel Gistedt

Årets mest oväntade värvning: Marcus ”Mojo” Johansson

Årets återupptäckt: Gamla klipp på CTV

Årets man kan inte göra annat än att skratta-ögonblick: När grupperna på sommarkursen lästes upp och jag och Jenny hamnat i samma grupp igen.

Årets det här trodde man kanske inte att jag skulle börja lägga pengar på: Skäggansning på salong

Årets stördaste: Sverigedemokraternas opinionsframgångar

Årets cover: Magnus Ekelund & Stålet – Ge dom våld

Årets varför skaffade jag inte det här tidigare?: Twitter och iPhone

Årets mest otippade förfestmusik: Gamla The Creek-dängorna Behind The Clouds och Together

Årets fest: Den, på sätt och vis, surrealistiska examensfesten

Årets öl: Studentöl

Annat bra 2012: OS-invigningen, Bergmans video, Homeland, Filter, Instagram, BIK:s framfart, hen, allt roligt umgänge, IKEA-kursen, Julkalendern, autoetnografi, att Obama vann, klassen, Alf Rehn, magisternålen, Bjurres NHL-blogg, alla utekvällar, att jag precis hann med tåget från Växjö sista sommarkursdagen, den hemliga våningen, NHL på Wii, alla briljanta twittrare jag följer, BIK:s SM-guld i inlinehockey, Volatren Gel uttalat på norrbottniska, de lata dagarna på uteplatsen, alla skratt, examensdagen, titta på stjärnor i kikare, skolans nya datorer, baguetterna på restaurangen vid bibblan, baguetterna på caféet på skolan, den sävlige bibliotekarien, grillen, alla lustiga bibblanstammisar, all bra musik (ingen nämnd, ingen glömd), alla fina vänner (ingen nämnd, ingen glömd här heller), personalen på t-shirt store som stått ut med mitt rännande om Popidyll-biljetter, att jag mer eller mindre blivit stammis på Popidyll, känslan av att vara färdig med något man arbetat hårt med (hemtentor, uppsats, utställning etc.), VG9 på ledarskapskursen, alla andra fina betyg, stoltheten över prestationer, Muscadet, obesegrad i TP under året, Calle Berglund, alliansfritt, tankesmedjan, SVT Play, Jonas löfte, Funk Brothers instrumentalversion av Ain't no mountain high enough, och naturligtvis en hel massa annat bra, fint och härligt som jag av en eller annan anledning glömt att få med men som jag kommer komma på så fort jag klickat på publicera.

Annat dåligt 2012: Sverigedemokraterna, läx-rut, Jan Björklund, alliansen sådär i största allmänhet, att jag inte fått något jobb än, det oproportionerliga drevet mot Juholt, åska, getingar, hysterin över 4-4 i en fotbollslandskamp, Bofors nya logga, Örebro, mellandagsförkylningen, Reinfeldt och Borg, tidiga tecken på begynnande rynkor, resultatet i hockey-vm, skolans byte av e-postleverantör (eller mest timingen på det), att bli väckt av något precis när man håller på att somna, det fortsatta klimatfiaskot, att den ideologidrivna politiken inte kom tillbaka i år heller, regn i motvind, diverse idioter, modellflygklubbens uppvisning i hockeypausen, DJ:n i Nobelhallen, reportern på CTV, Design Corners grafiska profil, reklamavbrott, stopp i toaletten, folks oförmåga att reflektera, tankesmedjans nya sändningstid (16.00 är för tidigt, då har jag annat för mig än att lyssna på radio), att spotify tagit bort Funk Brothers instrumentalversion av Ain't no mountain high enough, och naturligtvis en hel massa annat dåligt, kasst och uselt som jag av en eller annan anledning glömt att få med men som jag kommer komma på så fort jag klickat på publicera.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home