Wednesday, July 24, 2013

Händelserik dag indeed

Händelserik dag i dag. Åkte på en liten utflykt och gick en guidad tur på Björkborns herrgård (herrgården där Alfred Nobel bodde och hade sina hästar). Trevligt och trivsamt. Och kul att se de utländska turisternas reaktion på turens överraskning. Själv blev jag inte särskilt överraskad av överraskningen eftersom jag kände till den (den är svår att inte känna till om är från Karlskoga), men den guidade turen var trevlig ändå. Vill inte avslöja för mycket om guidningen eftersom jag inte vill spoila något överraskningsmoment om någon som läser det här till äventyrs får för sig att besöka Björkborn, men det kan säga så mycket att han som håller i guidningen är jävligt duktig och att det är en väldigt underhållande guidning. Mest spännande att se av det som finns i herrgården tycker jag nog annars att Alfreds egna tillhörigheter var, kanske särskilt hans revolver (som han tydligen hade under kudden för att snabbt kunna tillkalla hjälp om han blev sjuk), hans hedersdoktorshatt och hans medaljer och ordnar. Men dte fanns rätt mycket intressant att se faktiskt. Så har man vägarna förbi Karlskoga är Björkborn absolut värt ett besök.

När vi var klara och gick ut från herrgårdsbyggnaden stod en grupp kinesiska turister och väntade på nästa guidade tur. Hade varit så sjukt roligt att se deras reaktion på turens överraskningsmoment. Tror att det kan ha blivit en ganska formidabel reaktion där.

Efter Björkborn fortsatte utflykten till Gråbo för att kika på en liten utställning om Ekmansbacken (och oj vad varken Gråbo eller Ekmansbacken säger något alls för någon som inte är från Karlskoga). Ganska anspråkslöst, men en del intressanta bilder på stan från förritin och en del kul gamla prylar. En papiljottvärmare (tror jag att det var åtminstone) som såg ut som en riktig helvetesmaskin exempelvis.

Utflykten fortsatte sedan vidare och efter ett kort stopp på Willys åkte vi till Pumphuset och tog en fika. Åt en fantastiskt god chokladkaka. För er som gillar kaffe kan jag för övrigt rekomendera ett besök på Pumphuset. Det var inga små koppar direkt som serverades.

När vi fiakt färdigt blev det sedan en lite oplanerad sväng till Örebro. För strax efter att jag hade skrivit att man kunde börja förvänta sig att optikern kunde höra av sig när som helst plingade det till i telefonen, och jag fick ett sms om att glasögonen var färdiga. Så åkte helt enkelt och löste ut dem. Känner mig nöjd. Men det kommer nog ta ett tag att dels vänja sig vid att bära de nya glasögonen, men framförallt att vänja sig vid att se sig själv i spegeln. Är ju trots allt rätt van vid att se mig själv i de gamla glasögonen efter att ha sett mig själv i dem varje dag i nästan sju år.
Som jag nämnde när jag hade beställt de nya glasögonen är de till sin karaktär ganska lika de jag haft. Svarta, fyrkantiga plastbågar. Men de nya har nog något större glas, och skalmarna är lite smalare. Men de rör sig i samma härad kan man säga.

Och den där semifinalen i fotbolls-em som spelades under kvällen? Fy fan säger jag bara. Så jävla orättvist Att möta Tysklands damer är lite som att möta Kanada i hockey. De får massa domslut med sig, och sen vinner de på ett jäkla skitmål. Sett till matchen tycker jag Sverige var väl så värda att vinna. Och don't get me started on Schelins bortdömda mål. Ett helt regelrätt och legitimt mål och så dömer domarjäveln bort det. Fan vad sur jag blev. Man undrar ju dock vad det är för ljushuvud som bestämde att matchen skulle dömas av en Schweizisk domare. En schweizisk domare i en match där Tyskland deltar är ju ungefär som att använda en domare från Åland när Sverige spelar.
Lite extra bittert eftersom det dels var på hemmaplan, men också för att det lite kändes som att det var det här mästerskapet som var Sveriges stora chans. Bra, etablerade spelare på de flesta positioner, stjärnor med sin förmodligen bästa tid i karriären och en grym hemmapublik i ryggen. Med tanke på att flera av Sveriges ledande spelare är runt 30 eller strax däröver vet man ju liksom inte vad vi har för lag framöver. Visserligen lär det väl finnas bra spelare som kommer underifrån, men samtidigt är ju generationsväxlingar oftast knepiga och det tar ju ett tag spela ihop ett lag. Nåväl ,jag ska inte gnälla för mycket men det känns som en extremt bitter förlust. Särskilt med tanke på att Tyskland egentligen inte var bättre än Sverige, att Sverige som det kändes skapade både fler och vassare chanser än tyskorna, att Tyskland vann på ett jävla skitmål och att Sverige inte hade några marginaler alls mot sig. Att förlora på små marginaler är alltid fruktansvärt tungt. Blev sjukt sur när slutsignalen gick. Är fortfarande tjurig. Jävla skittyskland.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home