Tuesday, September 27, 2016

Matinéer

Tja, det finns väl inte skitmycket att säga. 100 dragspel och en flicka är en briljant filmtitel. Själva filmen underhållande, men kanske inte lika bra som titeln. Det var dagens matiné om ni undrar. Visas faktiskt en hel del sevärda matinéer de närmsta veckorna. Några som jag sett förut, andra som jag inte sett men som känns intressanta av olika anledningar. Bruden kom genom taket (1947), Lattjo med Boccaccio (1949, mer sevärd för titeln än för att den är bra, men fantastisk titel), Vi som går scenvägen (1938), Tre söner gick till flyget (1945), Gröna hissen (1944). Det enda som egentligen fattas är väl någon Hasse Ekman-rulle. Det känns som det var ett tag sedan en sådan visades. Men det har ju en tendens att gå lite i perioder det där, så det kommer väl. På tal om Hasse Ekman förresten såg jag att Dagmar har namnsdag idag. Vilket leder tankarna till Dagmar Brink i nämnde Ekmans mästerverk Flicka och hyacinter (1950). Och där har jag väl egentligen ingen mer poäng än att konstatera att det är Dagmar Brinks namnsdag.

Om inget oförutsett inträffar kan det nog bli en läsdag imorgon. Sägs att det ska vara mulet och eventuellt lite regn, och då kan det ju passa bra att tillbringa dagen med en bok på soffan. Men det får väl visa sig antar jag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home