Thursday, September 14, 2017

De är för lokala

Var på arbetsförmedlingen i förmiddags. Planeringsmöte. Gav inte särskilt mycket. Mest ett slöseri med min tid ärligt talat. Det enda som framkom är att arbetsförmedlaren kommer skicka en kallelse till något informationsmöte om vad det nu var nästa vecka. Kan väl säga redan nu att jag är högst måttligt intresserad, och vill de sätta mig i en åtgärd som verkar ovärd kommer jag säga blankt nej och tvärvägra. Som jag sagt förut, jag vill egentligen ha så lite som möjligt med arbetsförmedlingen att göra, och allra helst skulle jag aldrig ha skrivit in mig där till att börja med. Men jag ska gå dit och lyssna och se vad de har att säga och så får vi ta det därifrån.

Ett problem jag har med arbetsförmedlingen är att de är så väldigt lokalt inriktade. Jag är liksom inte intresserad av jobb här i stan. Jag vill härifrån, och när jag flyttade tillbaka hit efter att ha slutfört studierna och därmed blivit av med studentlägenheten var det aldrig tänkt som mer än en tillfällig lösning. Jag hamnade mest här för att min kära mor fick nys om den här lägenheten. Att få ett jobb här och på så sätt låsa fast mig vid Karlskoga, det är inte aktuellt. Men det där verkar svårt för arbetsförmedlingen att ta in. I mina kontakter med dem har jag varit tydlig med det, men ändå fortsätter de med tips och anvisningar nästan uteslutande här i stan, något enstaka i grannkommunerna. Ibland får man nästan känslan av att det är en kommunal verksamhet snarare än en nationell myndighet. Det är som att de någonstans förutsätter att alla absolut och till varje pris vill ha ett jobb (och bo kvar) på den plats där de för tillfället bor. För många är det säkert så, men jag tror inte att skaran som vill söka sig bort och ut är särskilt liten eller obetydlig till sitt antal.
Det blir också en ganska märklig krock i budskap när arbetsförmedlingen å ena sidan säger att man måste vara beredd att söka jobb på annan ort, men när man tydligt uttrycker att det är just jobb på annan ort man är intresserad av så är budskapet istället att de som myndighet förväntar sig att man söker eventuella passande (utifrån kunskaper/erfarenhet) tjänster som finns lokalt.

Som när jag var där i dag. Jag sa tydligt att jag är inte intresserad av att söka jobb i Karlskoga, jag vill bort. Likväl slutade det med att arbetsförmedlaren satt och gick igenom listan med lediga jobb här i stan och skickade ett förslag och en anvisning om jobb att söka här (och nej, inget av de två jobben hade varit särskilt intressanta oavsett ort).
Jag förstår att de som jobbar på arbetsförmedlingen har bäst koll på arbetsmarknaden lokalt. Det är ganska självklart. Men det behöver ju inte betyda att de i stort sett uteslutande fokuserar lokalt. Uttrycker någon önskemål om att lämna stan, då borde de kunna höja blicken och se sig om i resten av landet. Organisationen är trots allt rikstäckande och nationell, det borde gå att utnyttja bättre än att varje kontor mer eller mindre blir en isolerad enhet som bara har blick för sin ort.

En annan sak som jag kan anmärka på är att de tycks ha uppenbara problem när någon, som exempelvis jag, har en förhållandevis stor bredd i vad som kan vara intressant. De vill gärna smalna av sina kategorier i specialområden med snudd på vattentäta skott emellan. När det då inte går att ange mer än några få i deras system blir det liksom ganska skevt. Överhuvudtaget är min uppfattning att de är ganska dåliga på att hantera oss med högre utbildning. I alla fall här i stan, det är möjligt att den biten är bättre på orter där det finns ett lärosäte. Jag hoppas åtminstone att de är bättre på det på den typen av orter.

Men hur som helst. Jag får väl som sagt se vad de har att säga på det där mötet nästa vecka. Mina förväntningar är milt uttryckt inte särskilt höga, och jag tänker inte ta del av något som mest känns som slöseri med tid och  energi som jag kunnat använda till något bättre. Men ja, vi får se.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home