Thursday, November 23, 2017

Nu är jag uppgraderad

Fick min nya telefon idag. Ett par veckor tidigare än vad som först var beräknat till och med. Så nu är jag, hastigt och lustigt, innehavare av iPhone X. Gött det.
Nu är ju en dag självklart för kort tid för att ge ett gediget omdöme, men än så länge är jag helnöjd. Det märks att det är en tämligen rejäl uppgradering jämfört med min gamla. Vilket väl i och för sig vore konstigt om det inte gjorde med tanke på att det är lite drygt 5,5 år sedan jag skaffade den gamla. Den gamla fungerade bra, men den nya är klart mycket snabbare, rappare och piggare, och ja, bättre på det mesta. Bara en sådan sak som batteriet liksom. Och ja, det jag läste i någon kommentar någonstans stämmer, skärmen som går ända ut till kanterna åt alla hålla ger emellanåt en svagt svindlande känsla av overklighet. Det är fantastiskt. Verkar dessutom vara överraskande bra högtalare i den.

Sedan är den klart större än min gamla telefon och det kommer säkert ta ett tag att vänja sig vid, men det borde gå ganska fort. Man använder ju telefonen så pass mycket att grepp och annat inte behöver särskilt lång tid för att sätta sig.

Med det sagt så får jag väl också erkänna att visst kändes det lite halvt om halvt vemodigt att stänga av den gamla telefonen för sista gången. Den har tjänat mig väl och vi har varit med om mycket tillsammans. Men tyvärr åldras ju teknik och behöver bytas ut ibland (även om jag tycker att många byter ut och uppgraderar alldeles för ofta), så även en kär vän och följeslagare måste ju någon gång pensioneras. Jag hoppas den inte blir allt för ledsen eller känner sig stött över det.

Fick förresten veta redan igår att telefonen var på väg, så då blev det lite brått med att hinna säkerhetskopiera och spara över viktiga filer och så vidare. Det är ju överlag ganska enkelt och smidigt, det viktigaste finns ju i iCloud och bilder och annat man vill ha kvar men som kanske inte känns nödvändigt att föra över till en ny telefon är ju snabbt gjort att kopiera över till en hårddisk. Men så finns ju alltid en del undantag om man säger. Dels av nojighetsskäl, jag satt exempelvis och gjorde en extra back up av kontaktlistan i ett excelark, men också för att det finns sådant som inte sparas i iCloud eller på ett enkelt sätt går att föra över till annat lagringsmedium. I det sistnämnda tänker jag framförallt på utkast till tweets. Det visade sig att jag hade ganska många sådana. Varav jag ville ha kvar de allra flesta. Så vad göra? Well, jag öppnade ett worddokument och satte mig och skrev av alla. Det tog sin lilla tid kan man säga. Blev lite drygt ett par tusen ord. Men nu finns de ju där i alla fall om jag tycker att jag behöver dem vid något tillfälle.

Ny telefon! Yay! (och lite konsumtionsångest)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home