Dåraktigt att lägga station utanför stan
Den senaste tiden har diskussionerna om att dra järnväg förbi Karlskoga som en del av en ny sträckning Stockholm-Oslo blivit allt mer intensiva, planerna mer konkreta. Det är i grunden bra. Stan skulle behöva ha järnvägsanslutning. Däremot är idéerna om placering av en eventuell station inget annat än idiotiska. Långt ifrån centrala stan, snudd på halvvägs till Degerfors. Att bygga en station där förtar ju mycket av poängen med det hela.
Visst, det är där den nya järnvägen kommer dras och då får man kanske anpassa sig efter det. Jag menar dock att det vore klart rimligare att ansluta den nya järnvägen till de redan befintliga spår som går genom stan och bygga en station för pendel- och kanske regionaltåg i centrala staden. Förslagsvis vid nuvarande Katrinedalsparken som ändå är tänkt att bebyggas vad det lider. Att direkttågen mellan Stockholm och Oslo ska stanna här känns ändå mest som en naiv förhoppning, och då är det ju klart enklare att hoppa på ett pendeltåg till Örebro/Karlstad i centrum än att först behöva ta sig halvvägs till Degerfors för att kliva på samma pendeltåg. Det känns inte som att lokalpolitikerna tänkt riktigt färdigt här.
Att bygga en station vid nuvarande Katrinedalsparken skulle dessutom bidra till mer liv och rörelse i området och gynna kommunens vision om ett centrumstråk mellan torget och skolgärdet. Och face it, en besökare som hoppar av tåget, hur kul tycker hen det är att hamna mitt ute i ingenstans och inte ha en aning om hur man tar sig in till stan?
Ska det ändå investeras massa miljarder i en helt ny järnväg kan det inte bli avskräckande mycket dyrare att också bygga till en anslutning till de spår som redan passerar genom centrum. På västra sidan sjön finns redan spår att ansluta, och i öster borde det gå att ansluta till spåret i typ Valåsen. Det stora problemet vore väl passagen av Timsålven och att lyckas slippa vända tågen vid gamla Bofors station men det känns inte som något som borde vara olösbart på något sätt.
Förhoppningsvis hinner de ansvariga tänka om innan slutgiltiga beslut ska fattas. Att bygga stationen söder om Storängen, mitt ute i ingenstans och långt ifrån gångavstånd till centrum tror jag vore ett enormt misstag.
Visst, det är där den nya järnvägen kommer dras och då får man kanske anpassa sig efter det. Jag menar dock att det vore klart rimligare att ansluta den nya järnvägen till de redan befintliga spår som går genom stan och bygga en station för pendel- och kanske regionaltåg i centrala staden. Förslagsvis vid nuvarande Katrinedalsparken som ändå är tänkt att bebyggas vad det lider. Att direkttågen mellan Stockholm och Oslo ska stanna här känns ändå mest som en naiv förhoppning, och då är det ju klart enklare att hoppa på ett pendeltåg till Örebro/Karlstad i centrum än att först behöva ta sig halvvägs till Degerfors för att kliva på samma pendeltåg. Det känns inte som att lokalpolitikerna tänkt riktigt färdigt här.
Att bygga en station vid nuvarande Katrinedalsparken skulle dessutom bidra till mer liv och rörelse i området och gynna kommunens vision om ett centrumstråk mellan torget och skolgärdet. Och face it, en besökare som hoppar av tåget, hur kul tycker hen det är att hamna mitt ute i ingenstans och inte ha en aning om hur man tar sig in till stan?
Ska det ändå investeras massa miljarder i en helt ny järnväg kan det inte bli avskräckande mycket dyrare att också bygga till en anslutning till de spår som redan passerar genom centrum. På västra sidan sjön finns redan spår att ansluta, och i öster borde det gå att ansluta till spåret i typ Valåsen. Det stora problemet vore väl passagen av Timsålven och att lyckas slippa vända tågen vid gamla Bofors station men det känns inte som något som borde vara olösbart på något sätt.
Förhoppningsvis hinner de ansvariga tänka om innan slutgiltiga beslut ska fattas. Att bygga stationen söder om Storängen, mitt ute i ingenstans och långt ifrån gångavstånd till centrum tror jag vore ett enormt misstag.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home