Tuesday, July 11, 2023

Fortsatt omtittande och påbörjad läsning

Har väl inte hänt så mycket idag heller. Började läsa Hasse Ekman-biografin jag köpte på bokrean i vintras. Ett par kapitel in verkar den synnerligen lovande. När jag var ute på promenad var det en kråka som tittade väldigt nyfiket på mig. Kändes nästan som att den försökte följa efter mig. Det var märkligt. Har fortsatt omtittande av Killinggängets produktion som jag började med efter att ha läst boken om dem. Scenshowen på I manegen... och första avsnittet av NileCity i eftermiddags. Tänkte ta det kronologiskt så att säga. Slog mig när jag såg scenshowen att när Robert Gustafsson var som bäst var han så överjävligt jävla bra. Men han känns som den typen av komiker som är beroende av bra (med)författare för att nå sin fulla potential. Han är grym på att göra figurer och gestalta, men det skriver han själv eller ihop med svaga medarbetare blir ofta inte särskilt roligt. Det är nog ingen slump att de flesta av hans mest minnesvärda figurer (Fred Asp, Roland, Greger, Weiron mfl) har uppstått inom ramen för Killinggänget. Han mår nog bra av någon som kan säga stopp, här behövs lite mer finess eller några fler lager. Tycker man ser det på hur Roland framställdes i Torsk på Tallinn jämfört med den lätt perverterade version av figuren som på senare tid förekommit i olika sammanhang. Han har tappat väldigt mycket av det som någonstans var figurens kärna.

Fortsätter jag läsa i den takt jag gjort hittills under semestern kommer jag när semestern är över under de veckorna ha läst lika många böcker som från nyår fram till semestern.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home