Sunday, June 15, 2008

Fredag och lördag

Festivalen är slut. Så här var dom två sista dagarna.
Jag fick aldrig något besök i fredags utan jag åkte ner till festivalområdet på eftermiddan och hittade Mickis sovande i tältet. Hade dock ingen lust att väcka henne utan hängde med ett par av hennes bekanta för att se lite av slutet på Hästpojken. En stund efter att den konserten tog slut var det så dags att ta plats framför Hawaii för att se Annika. Jag gick och ställde mej där redan en timme innan konserten för att få en bra plats och en bra plats fick jag. Längst fram vid staketet närmare bestämt.
Det var så klart en fantastisk konsert även om jag fortfarande hävdar att det hade varit ännu bättre på en mindre scen. Men en fyra blir det absolut, inte riktigt lika bra som på way out west i fjol (det var en klockren femma) men väldigt väldigt bra. Sjukt kul också att Markus Krunegård kom och gästade i "det kommer bara leda till nått ont". Tog så klart massor med kort på konserten och några av dom kommer antagligen publiceras här framöver. En kul grej är att vi fick ögonkontat någa sekunder i exakt samma låt (ditt kvarter) som vi hade några sekudners ögonkontakt i på way out west, rätt skumt egentligen.
Efter Säkert! var det dags att börja jobba typ men innan jag börajde hann jag typ ta ett varv inne på området och hann se några sekunder precis i början av Timos spelning. Jobbet var kul, jobbade som artistvärd/cateringvärd vid teaterladan så det var typ att visa artisterna logen och se till att det dom skulle ha fanns där och att städa logerna mellan artisterna och så där. Ett trevligt jobb helt enkelt. Jag fick förresten applåder från publiken en gång när vi höll på att städa en loge. Man syntes liksom lite när man passerade bakom scenen på väg till logen vi var i och då trodde folk att det typ var bandet som var på väg att gå på (dom skulle gå på inom ett par minuter typ) så då började dom typ applådera och vissla lite när man gick förbi, sjukt kul.
Blev väl dock lite segt på slutet men något annat kan man ju knappast vänta sej när man jobbar till fem liksom (även om vi bleb klara lite tidigare och fick gå hem lite efter fyra redan).

Lördagen börajde tidigt. Gick upp vid halv nio och åkte sen ner till området vid 10-tiden för att lämna öl i Mickis och Hannas tält innan jag skulle börja jobba. Var helt galet trött när jag satt och väntade på tåget som går mellan stationen och området, var liksom så jag knappt kunde stå upp. Så började jag jobba och jobbet gick bra.
Medan jag jobbade var jag sjukt nära att få träffa Annika, det var liksom tänkt att hon skulle gästa Firefox AKs konsert och jag var artistvärd åt Firefox AK. Fast tyvärr hade Annika blivit sjuk och kunde inte komma dit så jag träffade henne aldrig. Det var synd tycker jag (och jo jag blev en aning bitter). Stod dock bakom scenen och tittade på hela den konerten ändå (Firefox AK är ju bra). Sjukt kul att se spelningar bakifrån förresten, jag vet inte riktigt varför men det är det helt enkelt. Kul också att se publiken från det hållet, blev faktiskt rätt förvånad över hur väl alla som står och tittar på syns från scenen. Jag har liksom alltid tänkt mej att publiken ett par rader bak från scenen flyter ihop till någon sort ansiktslös massa och inte syns så väl (speciellt när artisten har massa lampor riktade mot sej) men man såg verkligen varenda en toktydligt.
När jag slutae jobba visste jag inte riktigt vart mina kamrater var och eftersom jag inte lyckades få tag på dom bestämde jag mej för att gå till deras tält och sätta mej med en öl och ta det lite lugnt en stund, jag var ju av förkalraliga skäl rätt trött. Träffade Mickis där och efter att vi hade hängt med några schyssta norrmän och några inte fullt lika schyssta svenskar med uppenbara manlighetskomplex och taskig attityd gick vi och tittade på Håkan.
Vi stod ganska långt fram (ett par meter från staketet typ) och det var sjukt trångt kan jag säga. Fast å andra sidan var det också sjukt kul så trängseln var inget större problem på det sättet. Dock orsakade trängseln att jag tappade bort Mickis vilket var trist (och faktiskt gjorde mej en aning orolig när jag inte hittade henne igen när konserten var slut). Konserten var riktigt bra, en riktig urladdning för att använda recensentspråk, och jag får nog ge den en stark fyra.
Som jag nämnde tidigare hittade jag inte Mickis igen efter konserten och efter att ha stått kvar en stund för att se om jag skule se henne bestämde jag mej för att gå och titta på Robyn. Vi hade liksom bestämt att vi skulle träffa Hanna antingen vid ljudtornet vid Pampas eller vid tältet efter Robyn så jag antog/hoppades att Mickis skulle dyka upp vid något av ställena (och så ville jag se lite av Robyn också). Robyn var så där, det lät väl bra och så fast själva spelningen rätt trist. En tvåa får det nog bli i betyg där.
Gick ifrån spelningen när sista extranummret började och gick mot tältet (vilket blev en rätt mycket kortare promenad i och med att jag hade funktionärsarmband och kunde gå genom gater publiken inte får gå igenom). Träffade både Mickis och Hanna där och eftersom vi hade bestämt att dom skulle sova här och sen ta tåget hem idag packade dom ihop sina grejer lite snabbt och så åkte vi in till stan. Kan säga att jag var sjukt trött när vi kom hit och efter att ha sett till att fixa iordning bäddsoffan åt dom och så där somnade jag mer eller mindre direkt när jag gick och la mej.
Idag har det inte hänt så mycket. Vi käkade en pizza och sen följde jag med dom ner till stationen och sen har jag bara tagit det lugnt typ. Har en del disk som borde diskas men vi får se om jag orkar det idag, är sjukt trött idag också. Dessutom börjar jag nog bli sjuk, känner mej liksom lite så där i halsen. Hoppas jag inte blir allt för sjuk i så fall.

Sammanfattnignsvis kan sägas att det har varit en rolig festival och även om jag inte såg särskilt många spelningar har jag haft väldigt kul ändå, både med arbete och med fest.
Nu blev det här inlägget galet långt men det är nog för att det faktiskt har hänt en del under dom här dagarna. Kommer antagligen skriva mer om festivalen framöver dessutom, kommer säkert komma på nånting jag har glömt och så vidare.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home