Tuesday, March 17, 2009

Barockt beslut

Nu är inte det här någon hockeyblogg så jag ska inte tjata för mycket om det men jag håller helt med om vad Mats Wennerholm skriver här.
I mina ögon är avstängningen på Tjärnqvist totalt felaktig. Att stänga av spelare i efterhand för situationer som domaren i matchen inte ens bedömer som utvisning är ju fullstädnigt barockt. Som jag ser det är det att undergräva domarens auktoritet och ifrågasätta hans kompetens. Speciellt när det är en situation som ingen knappt ens noterat om det inte var för att backen hade en jävla otur och blev olyckligt skadad.
Att Niemi blev skadad berodde i första hand på otur, han fick ingen ful tackling, på dom tv-bilder jag sett ser den inte ens ut att vara särskilt hård utan det ser ut som en helt vanlig tackling. Att stänga av spelare bara för att någon råkar bli skadad leder i förlängningen bara till att vi får en hocket där spelarna inte vågar tackla av rädsla för att bli avstängd om motståndaren råkar tappa balansen. Men tyvärr är det här nog varken första eller sista gången vi ser disciplinnämnden dela ut felaktiga avstängningar.

Missförstå mej inte. Fula tacklingar ska naturligtvis bestraffas, men en vanlig schysst tackling ska inte leda till avstängning bara för att personen som tar emot tacklingen av någon anledning råkar bli skadad. Det borde disciplinnämnden ha kompetens nog att inse.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home