Friday, July 08, 2011

Torsdagen på Putte i Parken

Gårdagen alltså. Gick iväg frampå eftermiddan och masade mej uppför den långa sega backen upp till IP för att kolla på Armand Mirpour. Då var dte varmt och det kändes som att det fanns en liten möjlighet att eftermiddagen skulle kunna bli solig (det blev den inte, men det återkommer jag till längre fram). När jag stod där, lutad mot staketet runt mixplatsen, och tittade på konserten dök Lagerstam (festivalchefen själv) upp och gav mej ett armband till viptältet. Det var ju trevligt får man säga. Så nu har jag alltså tillgång dit, vilket jag drog nytta av när vädret blev sämre. Hur som helst. När Armand Mirpour hade spelat färdigt gick jag och tittade på inspelningen av P3 Sommarsession (med Veronica Maggio), vilket väl får sägas ha varit en ganska trivsam tillställning. Efter det var det just inget att se på ett par timmar så då beslutade jag mej för att det skulle bli premiär på vipområdet. Så jag gick in där, köpte ett glas vin (billigare än i dom så att säga vanliga serveringarna, yay) och satte mej och bläddrade igenom tidningen. Ty även när det är festival måste man ju hålla sej uppdaterad om nyhetsläget. Medan jag satt där i tälet kom regnet. Det började spöregna. Då kändes det faktiskt ganska skönt att sitta i det där tältet. Dessutom började det åska, vilket väl kändes lite sådär med tanke på att tältet där jag satt står uppe på IP. Lugnade mej dock med att om det skulle råka slå ner så fanns det ju faktiskt en hel del betydligt högre konstruktioner som det antagligen skulle träffa i så fall. Dessutom började Tove Styrke spela strax därefter och då hördes inte åskan så då var den rätt lätt att tänka bort. Som jag nämnde igår såg jag inte Miss Li på grund av vädret, eftersom åskan inte hade slutat hade jag av naturliga skäl ingen större lust att gå ut och ställa mej på planen framför scenen. Dock hörde jag hela konserten från där jag satt och det lät bra i alla fall. Ungefär när Miss Li var slut började det se lite ljusare ut på himlen och regnet hade upphört sedan en stund tillbaka så då begav jag mej till Dalen för att se The Wombats. Under deras konsert började det dock regna igen, rätt rejält dessutom, så trots att regnet åter upphörde innan konserten var över var det ändå tillräckligt för att jag skulle vara blöt resten av kvällen. Lite drygt så klart men inte mycket att göra åt. Nåväl, efter Wombats var det dags för Peter Bjorn & John. En av dom spelningar jag peppat mest för på festivalen faktiskt. Och jag tycker nog att den höll för förväntningarna. Festivalens dittills klart bästa konsert. Så bra att jag direkt efter konserten gick och köpte en t-tröja med Peter Bjorn & John-tryck. Sedan var det dags för Syket, en annan konsert jag sett fram mycket emot. Dock var det en halvtimme kvar till den utannonserade tiden så jag passade på att gå ett varv runt området innan jag ställde mej framför scenen. Syket var bra men tyvärr var ljudet rätt dåligt vilket tråkigt nog påverkade helhetsupplevelsen en del. Sedan bar det återigen av upp till IP där Me and My Army spelade. Efter det var det så dags för kvällens sista band, Bob Hund. Var nästan pinsamt lite folk som var där och tittade så det var inga problem att komma långt fram utan att behöva trängas. Alltid trevligt att komma nära liksom. Sen var det dags att gå hem och så var den festivaldagen över.
Hur var det nu då med gårdagens kändisspaningar? Såhär var det: Skådespelaren Figge Norling syntes i publiken på Peter Bjorn & John, Armand Mirpour gick förbi scenen på väg mot entrén precis innan Syket skulle börja, Promoe stod och tittade på Me and My Army och Kitty Jutbring och komikern Josefin Johansson dök upp i publiken på Bob Hund. På nämdna Bob Hund spelning var även en lokal hockeyspelare samt en av regionens mer välkända vänsterpartister (det är två olika personer alltså, det är bäst att vara tydlig). Kändes faktiskt en aning surrealistiskt att stå i närheten av den sistnämnde när Bob Hund spelade "Nu är det väl revolution på gång".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home