Saturday, January 19, 2013

P3 Guld

Borde kanske nämna något om P3 Guld, men jag har egentligen inte så mycket att säga. Har svårt att bli riktigt engagerad i P3 Guld numer, galan känns liksom inte lika relevant som den gjorde för bara några få år sedan. Den började tappa sin relevans när folkets röster fick en större roll. Samtidigt har galan blivit mycket större än den varit tidigare vilket gör att det delvis är en annan publik som röstar idag. Tidigare har det, i alla fall som jag upplever det, varit en i huvudsak ganska initierad publik som röstat. Något som gjort att det blivit "rätt" vinnare även i de kategorier där folkets röster styr. Senaste 2-3 åren känns det som att röstardemografin förändrats och att det likt exempelvis Rockbjörnen istället fått karaktären av en popularitetstävling. Vilket väl i år kan illustreras av att Linnea Henriksson blev årets artist. Inget ont om Linnea Henriksson, hon har en och annan helt ok låt, men hon är ju ganska långt ifrån att ha varit den bästa svenska artisten 2012. Ser man till Grammis eller Nordic Music Prize (båda utdelade av jury) är hon inte ens nominerad.

Jag har helt enkelt svårt att engagera mig fullt ut i galor där en icke-initierad publik har så stor makt. De enda priser som fortfarande känns riktigt relevanta är genrekategorierna, de där en specialjury fortfarande har stort inflytande och där de nominerade ofta är sådana att den icke-initierade publiken sällan bryr sig om att rösta (dock antagligen undantagen årets dans i år nu när SHM råkade bli nominerade). Där måste jag säga att det är helt rätt att El Perro Del Mar vann årets pop. Det var hon absolut värd, senaste skivan är fantastiskt bra. För övrigt är årets pop enligt min mening den kategori med mest spännande nomineringar överhuvudtaget. De övriga genrepriserna kan jag dock inte riktigt uttala mig om då det är genrer jag som mest lyssnar ganska begränsat på.

Själva galan finns inte så mycket att säga om. Det var stabilt och bra genomfört, såväl presentationer som tacktal var väl ungefär som förväntat. Enda riktiga plumpen i protokollet var väl när Kent fick en "hyllning" i form av ett (hemskt) trumsolo. Gissar att de inte blev supertacksamma över just den "hyllningen". Och när Ghost spelade bytte jag kanal, det är allt som behöver sägas om det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home