Tuesday, September 03, 2013

Dåligt av SJ, men fuck avregleringen

För ett tag sedan skickade jag in ansökningar om restidsgaranti för sommarens två grovt försenade tågresor. Fick avslag på båda. Med tanke på att försenignarna båda gångerna berodde på SJ tycker jag det är skamligt. Visst, deras tåg var inte jätteförsenade, men deras förseningar ledde till misade anslutningar och att jag därför var grovt försenad till slutdestinationen både när jag åkte upp till Karlskoga i juni och när jag åkte tillbaka hit i augusti. I det läget tycker jag SJ bör ta sitt ansvar och ta på sig att betala ut ersättning för förseningen. Inte minst med tanke på att jag faktiskt köpt biljetten via SJ. Fast att SJ vägrar betala ut ersättnign för förseningen är väl bara att tacka den idiotiska avregleringen av järnvägen för. Nu kan SJ hävda att deras del av resan inte var tillräckligt försenad för att restidsgarantin ska gälla, trots att resan som helhet på grund av den förseningen blev försenad med 2-3 timmar. Hade inte järnvägen avreglerats och massa andra operatörer kört delar av resan hade SJ haft ansvar för hela förseningen och restidsgranting hade gällt. Så fuck you alla ni som var med och bestämde att järnvägen skulle avregleras.

Och jodå, chansen är rätt stor att jag ringer till SJ och påpekar att de borde ta sitt ansvar för de grova förseningarna, och att jag har bättre saker att lägga ett par timmar på än att sitta på stationen i Mjölby. Det kan ju vara intressant att se hur de ställer sig till ansvaret för missade anslutningar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home