Monday, November 25, 2013

Promenerade lite

Fick ett infall idag och tog mig en promenad. Bort förbi Nobel och runt Rävåskullen typ. Så en rätt hyfsad tur alltså. När jag gick förbi skogskyrkogården fick jag ytterligare ett infall och gick in och tog ett varv där. Nu kan det låta märkligt att få för sig att ta ett varv på en kyrkogård bara sådär, men grejen är att skogskyrkogården är så mycket mer än bara en vanlig kyrkogård. Där finns massa mystiska stigar och trappor, och rätt vad det är dyker det upp en undangömd liten dal eller naturskön sänka bakom en krök. De som påstår att skogskyrkogården i Stockholm är Sveriges vackraste och mest natursköna begravningsplats har helt enkelt aldrig varit på skogskyrkogården i Karlskoga. Så att gå en liten runda där är helt enkelt en ganska trevlig och stämningsfull liten avstickare om man har vägarna förbi. Eftersom jag ändå var i närheten tog jag också vägen förbi min gamla lågstadieskola och blev lite nostalgisk, allra mest så kanske av att gå nedför Bankliden, min barndoms skolväg.

När jag kom hem tittade jag på dagens matinéfilm Tull-Bom. En trevlig liten film där Nils Poppe gör sin paradroll som den nitiske och plikttrogne Fabian Bom, som den här gången arbetade som tulltjänsteman. Slogs under filmens gång av tanken att det finns en hel del likheter mellan Fabian Bom och Saga Norén i bron. Båda är nitiska och plikttrogna, har svårt att släppa arbetet, håller hråt på formella regler och är rätt svåra att umgås med. Låt vara att filmerna om Bom dock är betydligt muntrare än Bron, men man kan ändå inte undvika att undra om inte författarna till Bron låtit sig inspireras av Fabian Bom.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home