Saturday, September 27, 2014

Hade kunnat vara bättre

Igår råkade jag, mest i brist på annat, titta på Doobidoo. Som vanligt alldeles för folkligt och käckt för att vara något för mig. Har varit inne på det här förut men varje gång jag ser Doobidoo slås jag av hur bra det hade kunnat vara om det hade varit inriktat mot bra musik (och varit mindre käckt förstås, men det kommer nog av sig själv om man byter ut musiken). En sorts indie-Doobidoo. Det hade varit något. Tänk er själva: Syskonen Dreijer gör Shoreline som charad, gissar textrader från Parklife och får blackout när de ska nynna en El Perro Del Mar-låt. Det är ett program jag skulle vilja se.

När jag ändå är igång och gnäller om folkliga grejer som hade kunnat vara mycket bättre kan vi lika gärna nämna det evenemang som hålls på torget den här helgen. Det är någon form av Oktoberfest där nu i helgen. Dock inte riktig Oktoberfest utan ett öltält med de vanliga coverbanden som brukar spela här i stan och öl i plastmuggar. Jag tycker lite att ska man ha Oktoberfest ska man göra det fullt ut. Då ska det vara tyrolermusik, lederhosen och tyskt öl i stora sejdlar. Inga plastmuggar eller trista coverband som spelar Sweet Home Alabama. Det jag råkade hamna på i Göteborg förra året var visserligen bisarrt och jättekonstigt, men det gjordes fullt ut. Ett gigantiskt tält med rad efter rad av bord, och hysterisk ompaompamusik som bara pumpade på. Det var tysk känsla rakt igenom. Det gick till och med att köpa både lederhosen och tyrolerhattar (rentav hyra för den ville komma i rätt känsla under kvällen). Det gjordes ordentligt. Ska man köra Oktoberfest är det så det ska göras. Annars kan man gott kalla arrangemanget för något annat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home