Tuesday, September 23, 2014

Lilla Märta

Tittade naturligtvis på dagens matiné Fram för lilla Märta. Har sett uppföljaren (den briljanta Lilla Märta kommer tillbaka eller grevinnans snedsteg eller den vilda jakten efter det hemliga dokumentet), men denna har jag faktiskt inte lyckas se förut. Med uppföljarens briljans i åtanke hade jag höga förväntningar när jag bänkade mig i soffan. De uppfylldes väl kanske inte fullt ut. Det var en klart underhållande film, och Stig Järrel var briljant i huvudrollen, men jag håller uppföljaren högre. Fram för lilla Märta hade inte riktigt de smått absurda inslag, infall och vändningar som finns i Lilla Märta kommer tillbaka, och som i mångt och mycket lyfter den filmen från bra till briljant. Men bra, underhållande och sevärd film ändå. Och man måste ju älska att filmmakarnas version av år 2006 (där första och sisat scenen utspelar sig) ser ut exakt som 1940-talet. Grusvägar och allt. Enda skillnaden är att i filmens 2006 existerar framtidsspekulationsklassikern matpillret, annars är både bilar, kläder och uppträdande likadant som på 40-talet.

Synd för övrigt att SVT inte tar chansen att visa även Lilla Märta kommer tillbaka nu under någon av de närmsta veckorna. Hade ju passat bra att visa både ganska tätt. Och så råkar Lilla Märta kommer tillbaka vara en av mina favoritfilmer.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home