Thursday, February 12, 2015

Historielöshet

Att Carola valdes in i Swedish Music Hall of Fame kan jag någonstans köpa, även om jag personligen inte alls kan se att hon "haft betydande inflytande för populärmusikens utveckling i Sverige" (vad har hon spelat in som överhuvudtaget varit utvecklande och framåtskridande?) och jag definitivt inte hade lagt min röst på henne om jag suttit i juryn. Däremot sker hennes inval alldeles på tok för tidigt, och det finns väldigt många andra som borde ha valts in före henne. Att Carola väljs in i Hall of Fame före en sådan som Ulla Billquist är en skymf, snudd på skamligt, och mer än en aning historielöst.

Sen kan jag tycka att Jussi Björlings inval kan diskuteras. Att han är en av Sveriges största artister genom tiderna är det inget snack om. Det som gör invalet diskutabelt i mina ögon är att han i huvudsak var verksam inom opera och konstmusik, och som jag förstått SMHOF är tanken att det ska premiera och vara inriktat mot insatser inom populärmusiken. Visst är gränserna något flytande däremellan, men Jussi Björling känns  helt klart som ett gränsfall för att vara kvalificerad för inval.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home