Friday, February 06, 2015

Något som verkligen måste göras

Knallade iväg och hämtade upp nya numret av Sonic hos morsan och farsan i eftermiddags. Att jag får hämta det där beror på att jag inte kommit mig för att gå in på deras prenumerationsservice och ändra adressen än, sedan jag bodde där en kort sväng precis efter att jag hade varit tvungen att lämna Kalmar. Lite olikt mig egentligen. Jag brukar vara bra på att ta tag i saker som behöver göras. Å andra sidan är just den adressändringen inte särskilt nödvändig eftersom jag ändå får tidningen, och då kan det ju ibland hända att man inte riktigt kommer sig för. Fast egentligen borde jag väl kanske se till att få det gjort.

Just nödvändiga grejer som verkligen måste göras kan jag faktiskt känna att jag har för lite av för tillfället. Att ständigt ha något projekt igång och att hela tiden vara tvungen att prestera är vad jag saknar mest med att plugga; vad jag tycker är töligast med att inte ha något jobb. När jag pluggade, och även när man arbetar, fanns hela tiden krav, förväntningar och press på att prestera. Du måste göra det du ska, du måste göra det inom en viss tid, och det måste hålla en viss nivå (fast helst ska man göra bättre än miniminivån), och presterar du inte inom de ramarna så får det konsekvenser av något slag. Skulle jag idag bestämma mig för att, exempelvis, skriva en roman så skulle jag förvisso ha ett projekt att lägga tankekraft och energi på, men det rör inte det någon annan än mig själv. Det får inga som helst konsekvenser om jag inte får något uträttat, om jag skjuter upp skrivandet så det aldrig blir gjort eller om jag helt enkelt skriver förjävla dåligt. Och det är just den där pressen utifrån, kraven på prestation och en tydlig och skarp deadline jag emellanåt saknar. Något som verkligen måste göras helt enkelt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home