Saturday, May 09, 2015

Sked på posten

I början av året beställde jag en sked. En välkänd tillverkare av frukostflingor hade en kampanj där man fick en sked med en egen vald text på om man köpte ett visst antal förpackningar flingor. Eftersom jag ändå åt deras flingor beställde jag en sked. Med texten "Not a pipe", som en referens till Magrittes välkända målning La trahison des images (Bildernas opålitlighet). Egentligen skulle naturligtvis texten ha varit på franska, och då helst hela frasen från målningen, men det blev för långt så det gick inte. Även på svenska blev det för långt, så det fick bli engelska.
Den skeden fick jag hur som helst idag. Egentligen kom den väl för ett par dagar sedan, men eftersom det skulle vara rätt lång leveranstid på skeden angav jag morsans och farsans adress (för säkerhets skull ifall jag hade fått ett jobb och flyttat härifrån innan den dök upp), så jag fick den idag. Den är väldigt fin, och den kom dessutom i en fin kartong. Sen får vi se vilken maträtt som får äran att inviga skeden.

Annars har väl dagen inte varit särskilt spektakulär. Jag har väl typ diskat, skrivit lite, tagit en promenad. Det vanliga. Börjat packa så smått. Jag åker ju till Berlin på måndag. Eller egentligen åker jag antagligen redan imorgon, men då åker vi upp och tillbringar natten på ett hotell vid Arlanda för att slippa åka så tidigt på måndag morgon. Och ja, jag har fet klimatångest över att vi ska flyga till Berlin. Fast tyvärr var flyg det enda möjliga färdmedlet den här gången. Vi tittade på tåg, men det funkade inte. Framöver kommer det tydligen köras nattåg direkt från Malmö, men enligt uppgift från resebyrån har de inte börjat gå än.
Bortsett från klimatångesten ska det blir förjäkla roligt att åka till Berlin. Utan att något är bestämt i detalj har jag en hygglig bild av hur jag ska lägga upp kvällsschemat där nere, och framförallt vilken kväll som kan vara lämplig för vad. Eller en kväll är ganska bestämd i detalj förresten. På onsdag har vi bord bokat på en restaurang som verkar allmänt toppen, och sen har jag bestämt att jag ska gå på indieklubb senare på kvällen. Way Out West-kvällarna borträknat har jag inte varit på indieklubb sedan jag var på Popidyll en av de sista kvällarna jag bodde i Kalmar (dvs slutet av september 2013), så det ser jag verkligen fram emot. Så ja, dit ska jag bara, punkt slut finitio.
Så ska jag nog försöka ta mig iväg och titta på Sanssouci någon av  dagarna också (dock inte kvällstid). Det är ett av mina favoritslott, så det vore ju dumt att missa när man är i närheten och har möjlighet att se det verkligheten.
Men nåväl, allt det där lät jag nog få anledning att återkomma till.

Kom förresten att tänka på en grej när jag i väntan på förläningen mellan Sverige och Schweiz såg slutet av Jedins återkomst. Är det inte lite ologiskt att de numer klippt in den unge Anakin Skywalker när han, Yoda och Obi-Wan Kenobi visar sig som force ghosts för Luke? Tänker lite att Luke borde ha lite problem att känna igen den unge Anakin med tanke på att enda gången Luke de facto sett Anakins ansikte är när masken tas av precis i slutet, och då är ju Anakin såväl åldrad som vanställd. Om han då ville visa sig för Luke i form av ande/force ghost vore det ju rimligt att visa sig på ett sådant sätt att Luke faktiskt känner igen honom.
Fast det är klart, han är väl lite fåfäng gamle Skywalker.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home