Thursday, August 25, 2016

Inne

Idag har det varit mulet och regnigt så jag har inte suttit på balkongen och läst. Istället har jag suttit inomhus och läst. Och fixat undan en del annat som behövde göras. Sökt ett par jobb. Varav ett var ett sådant där man skulle fylla i sin utbildning och sina meriter och sitt personliga brev i ett formulär istället för att enkelt och smidigt bara ladda upp sitt cv och personliga brev. Tycker att sånt är jävligt drygt. Dels tar det en jäkla tid, dels är det många gånger svårt att fylla i meriter på ett bra sätt. Ta som exempel när jag jobbade uppe på kemab lite grann förra sommaren och hösten. Det var några veckor här och där, jag fick hoppa in och göra sådant som behövde bli gjort och som de inte riktigt hann med själva. Hur sjutton fyller man i det när man måste ange exakta start- och slutdatum?
Dessutom kan jag tycka att den där typen av formulär är en liten aning respektlöst mot mig som arbetssökande. Det finns liksom en anledning till och tanke bakom varför jag strukturerat och formulerat mitt cv som jag gjort, och det ligger ett antal timmars arbete bakom det. Både sett till innehåll och layout. Och det är ett dokument som säger något om mig på ett helt annat sätt, så det är ju det man vill visa upp liksom. Att fylla i kontaktuppgifter och dylikt i ett formulär är naturligtvis superrimligt, men cv och personligt brev är klart rimligare att ladda upp som bilagor. Det är bättre för alla. För mig som arbetssökande, men också för den potentielle arbetsgivaren som får en bättre uppfattning av vem jag är.

Nåväl, imorgon är det fredag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home